آرامش سفر مجری تورهای طبیعتگردی و تور یکروزه
مجله گردشگری
بهترین تورهای خارجی و خدمات اخذ ویزا را از سفیران گشت دریافت کنید
بهترین خدمات ویزا و تورهای داخلی و خارجی با آژانس نائیریکا سفر
خدمات اخذ ویزا
تور

پرمنگنات پتاسیم

10 / 10 از 1 کاربر
مرجع : بازدید : 4932
درباره همه چیز » اقتصاد » معرفی صنایع » یکشنبه 10 آبان 1394 در 24 : 14
پرمنگنات پتاسیم یا پتاسیم پرمنگنات ترکیبی معدنی است با فرمول شیمیایی KMnO۴. نمک آن از یونهای K+ و MnO۴- تشکیل شده است. سابقاً به آن پرمنگنات و پتاش هم می‌گفتند. پرمنگنات یک مادهٔ اکسنده ی بسیار قوی است. در آب نیز محلول است و محلولی به رنگ ارغوانی تولید می‌کند که از تبخیر آن بلورهای منشوری و درخشان به رنگ ارغوانی بسیار تیره (مایل به سیاه) بر جای می ماند. در این ترکیب منگنز با عدد اکسایش ۷ ...
پرمنگنات پتاسیم

پرمنگنات پتاسیم

پرمنگنات پتاسیم یا پتاسیم پرمنگنات ترکیبی معدنی است با فرمول شیمیایی KMnO۴. نمک آن از یونهای K+ و MnO۴- تشکیل شده است. سابقاً به آن پرمنگنات و پتاش هم می‌گفتند. پرمنگنات یک مادهٔ اکسنده ی بسیار قوی است. در آب نیز محلول است و محلولی به رنگ ارغوانی تولید می‌کند که از تبخیر آن بلورهای منشوری و درخشان به رنگ ارغوانی بسیار تیره (مایل به سیاه) بر جای می ماند. در این ترکیب منگنز با عدد اکسایش ۷+ حضور دارد.



ساختار و تهیه
از بلورهایی به شکل اورتورومبیک تشکیل شده که در آن a=910.۵pm و b=572.۰pm و c=742.۵pm است. (a و b و c به ترتیب طول، عرض و ارتفاع دستگاه بلوری اورتورومبیک است.)

همچنین طول پیوند Mn-O در این پیوند برابر ۱۶۲.۹pm است.

تهیهٔ صنعتی پتاسیم پرمنگنات از منگنز دی اکسید است، که خود از سنگ معدن پیرولوسیت به دست می آید. در این روش MnO۲ به دست آمده از پیرولوسیت با پتاسیم هیدروکسید مخلوط شده و در هوا یا در مجاورت پتاسیم نیترات (یک منبع اکسیژن) حرارت داده می شود. در این فرایند پتاسیم منگنات (K۲MnO۴) به دست می آید که در اکسایش الکترولیتی (الکترولیز) در محلول بازی به پتاسیم پر منگنات تبدیل می شود.

2 MnO2 + 4 KOH + O2 → 2 K2MnO4 + 2 H2O
2 MnO42– + Cl2 → 2 MnO4– + 2 Cl–
همچنین پرمنگنات را می توان از اثر دادن سرب دی اکسید (PbO۲) و یا سدیم بیسموتات (NaBiO۳) بر محلول +Mn۲ نیز به دست آورد. از رنگ بنفش روشن حاصل از این واکنش برای تست حضور یا عدم حضور منگنز نیز استفاده می شود.

کاربردها
بسیاری از کاربردهای پتاسیم پرمنگنات به‌خاطر خواص اکسیدکنندگی آن است، از اینکه یک اکسید کنندهٔ قوی است و اینکه در این فرایندها محصول فرعی سمی تولید نمی‌کند. از کاربرد های پرمنگنات پتاسیم می توان به جذب اتیلن اشاره نمود که در پس از برداشت محصولات کشاورزی جهت افزایش عمر انبار مانی می توان اشاره نمود

صنایع سینمایی و تلویزیونی
در صنایع سینمایی و تلویزیونی، پتاسیم پرمنگنات یکی از مواد شیمیایی اصلی برای کهنه کردن مجموعهٔ لباس‌ها و غیره می باشد. خاصیت اکسید کنندگی پرمنگنات باعث می‌شود که پارچه ها، طناب ها، چوب‌ها و شیشه‌ها بیش از ۱۰۰ سال قدیمی تر از آنچه هستند به نظر بیایند.

از این روش در تهیهٔ فیلم‌هایی همچون "تروی"و "ایندیانا جونز" استفاده شده است.

تصفیهٔ آب و ضدعفونی
به عنوان یک اکسید کننده، پتاسیم پرمنگنات می‌تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده به کار رود. برای مثال محلول رقیق پرمنگنات برای درمان برخی زخم‌ها مانند عفونت قارچی پا استفاده می‌شود.

کاربرد دیگر آن حذف آهن و هیدروژن سولفید (مادهٔ حاصل بوی بد تخم مرغ فاسد شده) و حذف فسفر آب آشامیدنی‌است.

کاربردهای زیست پزشکی
همان‌طور که از KMnO۴ برای ضد عفونی کردن آب استفاده می شود، این نمک به طور تخصصی به عنوان ضد عفونی کننده برای درمان برخی بیماری‌های انسان و حیوان نیز استفاده می شود. در بافت‌شناسی از آن برای سفید کردن ملانین استفاده می‌شود تا جزئیات بافت تیره رنگ ملانین آشکار شود. از پتاسیم پر منگنات می توان برای متفاوت کردن آمیلوئیدAA از دیگر آمیلوئیدها هم استفاده کرد. (آمیلوئیدها نوعی از پروتئین‌ها هستند که در صورت تجمع بی جا باعث بیماری آمیلوئیدوز می شوند، برای اطلاعات بیشتر واژهٔ Amyloid را در ویکی‌پدیای انگلیسی ببینید) پتاسیم پرمنگنات باعث می‌شود که آمیلوئیدAA به وسیلهٔ رنگ سرخ کنگو (congo red) رنگ آمیزی نشود، این در حالی است که دیگر آمیلوئیدها به وسیلهٔ سرخ کنگو رنگ می شوند. در یک بازهٔ زمانی از پتاسیم پرمنگنات برای درمان سوزاک استفاده شد و همچنین از آن هنوز در درمان برفک استفاده می شود.

سنتزهای شیمی آلی
مهمترین و بزرگترین کاربردهای پتاسیم پرمنگنات، استفاده از آن به عنوان واکنشگر در سنتزبرخی مواد آلی بروش اکسایش است. مثلاً ترکیباتی بنزوآلکیل به اسیدها اکسید می شوند.

تصفیه پسابهای صنعتی
بدلیل خاصیت اکسیدکنندگی قوی و قیمت ارزان، در تصفیه پسابهای صنعتی است.

عیار سنجی در شیمی تجزی
یکی از روشهای مرسوم در تعیین غلظت مواد در صنعت عیارسنجی یا تیتراسیون است. عیارسنجیها خود بر چند قسم چون پیچیده سنجی و اکسایش - کاهش هست. در عیارسنجیهای اکسایش - کاهش یکی از معرفهای پرکاربرد پرمنگنات است که بدلیل رنگ بنفش خود، نیاز به شناساگر هم ندارد. از این ترکیب برای عیارسنجی ترکیباتی آب اکسیژنه و آهن (II) استفاده میشود.

تولید پرمنگنات در ایران :

شرکت آنا کیمیا منگنز به عنوان اولین و تنها تولیدکننده پرمنگنات پتاسیم در خاورمیانه از اردیبهشت سال 1394 تولید خود را با ظرفیت 5000 تن در سال در شهر زنجان آغاز کرده است.

این شرکت با دارا بودن مشاورین و طراحان بین­ المللی و با استفاده از مجربترین مهندسین در قسمت تحقیق و توسعه توانسته است خط تولید خود را مطابق با پیشرفته­ ترین تکنولوژی موجود احداث نماید.

ما هم­ اکنون اقدام به دریافت گواهینامه­ های ISO و NSF کرده ­ایم و امیدواریم در چند ماه آینده گواهینامه­ های فوق را کسب نماییم.

خط مشی ما نوردیدن مرز­های کیفیت به صورت مستمر و تأمین حداکثر رضایت مشتریان در چهارگوشه جهان می­باشد.

تلفن تماس این شرکت که در زنجان احداث شده است:  5-58505754  24  98+

محصولات و بسته بندی های پرمنگنات پتاسیم :

 

شرکت آنا کیمیا منگنز پرمنگنات پتاسیم را در بسته بندی های زیر (با ظرفیت سالانه 5000 تن) تولید می کند:

1- کیسه 50 کیلوگرمی لمینت با یک لایه داخلی از جنس نایلون

http://www.anakimia.com/administrator/files/UploadFile/1.jpg

2- بشکه فلزی 50 کیلوگرمی

http://www.anakimia.com/administrator/files/UploadFile/a2.jpg

 3- بشکه پلاستیکی 25 و 50 کیلوگرمی

http://www.anakimia.com/administrator/files/UploadFile/321.png 

پرمنگنات پتاسیم در گریدهای زیر تولید می گردد:

1- پرمنگنات پتاسیم Pure Big Crystals ( با خلوص بالای 99 % )

http://anakimia.com/administrator/files/UploadFile/2.jpg

2- پرمنگنات پتاسیم Pure Fine Crystals ( با خلوص  99/55 - 99/65 % )

http://anakimia.com/administrator/files/UploadFile/3.jpg

3- پرمنگنات پتاسیم (Free Flowing Grade (F.F.G ( با خلوص حداقل 97 % )

 http://www.anakimia.com/administrator/files/UploadFile/Potassium_Permanganate_ffg.jpg

 

ما همچنین سالانه 25000 تن اسیدسولفوریک 98/5 % را توسط تانکرهای 20 تنی به مشتریان خود عرضه می کنیم. 

 

سوالات متدوال درباره پرمنگنات :

 

1- در صورت تماس پرمنگنات پتاسیم با بدن چه باید کرد؟

الف) تماس با چشم:

موجب سوزش شدید چشم می گردد که باید بلافاصله به مدت 30 الی 40 دقیقه با آب شسته شود.

ب) تماس با پوست:

غبار پرمنگنات پتاسیم با عرق بدن تشکیل یک لایه رنگ کدر روی پوست می دهد که با آب و صابون نیز پاک نمی شود، برای پاک کردن این رنگ محل مورد نظر را با محلول (اسید سولفوریک 10% ، آب اکسیژنه 10 % و مابقی آب) بشویید. 

پ) از تنفس غبار پرمنگنات پتاسیم پرهیز گردد و در صورت تنفس باید به مقدار کافی شیر مصرف گردد.

2- میزان و نحوه احتراق پرمنگنات پتاسیم را توضیح دهید؟

پرمنگنات پتاسیم به تنهایی به کندی آتش می گیرد اما خطر اصلی زمانی است که در کنار مواد قابل اشتعال دیگر مثل پارچه، نایلون و چوب قرار می گیرد، به محض شروع آتش اکسیژن آزاد کرده و شدت آتش سوزی را بیشتر می کند.

3- نحوه مقابله با آتش سوزی پرمنگنات پتاسیم را توضیح دهید؟

فقط و فقط مقادیر زیاد آب از طریق خنک کردن می تواند آتش پرمنگنات پتاسیم را خاموش کند. استفاده از کپسول های آتش نشانی هیچ فایده ای ندارد.  

4- کیفیت پرمنگنات پتاسیم ایرانی در مقایسه با نمونه های خارجی چگونه است؟

طبق اطلاعات گردآوری شده از کارخانجات روی مصرف پرمنگنات پتاسیم شرکت آنا کیمیا در صنعت روی 20% کمتر از نمونه چینی است.

همچنین خلوص ما از نمونه های آمریکایی و هندی بهتر است، طوریکه در حد Food Grade می باشد.

 

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
*

دیگر مطالب

همه چیز درباره چوب پلاست ( جامعیت محتوا )

همه چیز درباره چوب پلاست ( جامعیت محتوا )

چوب پلاست (wpc) به طور کلی از چوب، ترموپلاستیک ها و یکسری مواد افزودنی تشکیل شده است که هر بخش خود می تواند شامل موارد زیر باشد بخش چوب شامل پودر خاک اره، فیبر چوب و غیره. ترموپلاستیک ها&n ...
راهنمای خرید حوله دور پیچ

راهنمای خرید حوله دور پیچ

خرید لباس بچه گانه و شورت بچه گانه نیاز هر خانواده ای با فرزندان است. حوله دورپیچ نیز ای همین موارد است که برای کودکان خردسال و دوران نوزادی انها لازم است. خرید لباس بچه گانه فرقی نمی&zw ...
شیرالات رهانه|شیراطمینان رهانه|فلوتررهانه|شیرپیسواررهانه|

شیرالات رهانه|شیراطمینان رهانه|فلوتررهانه|شیرپیسواررهانه|

چکیده : فروش انواع شیرالات ومحصولات رهانه شیراطمینان رهانه فلوتررهانه وشیرپیسواررهانه محصولات رهانه شرکت رهانه اولین تولید کننده شیر اطمینان رهانه در کشور می باشد که با تولی ...
کابینت ام دی اف با روکش ملامینه

کابینت ام دی اف با روکش ملامینه

در بسیاری از طرح ها و مدل‌های کابینت ام دی اف از روکش برای زیباسازی نمای کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود. روکش‌های کابینت در طرح‌های مختلف و با متریال‌های گوناگون ساخ ...