آرامش سفر مجری تورهای طبیعتگردی و تور یکروزه
مجله گردشگری
بهترین تورهای خارجی و خدمات اخذ ویزا را از سفیران گشت دریافت کنید
بهترین خدمات ویزا و تورهای داخلی و خارجی با آژانس نائیریکا سفر
خدمات اخذ ویزا
تور

صنعت بازسازی ساختمان

10 / 10 از 2 کاربر
مرجع : بازدید : 4897
درباره همه چیز » اقتصاد » معرفی صنایع » ﺳﻪشنبه 12 بهمن 1400 در 18 : 15
برای اینکه با مفهوم بازسازی ساختمان آشنا شویم، ابتدا باید با مفهوم کلمه بازسازی آشنا شویم. بازسازی کلمه متردافی می باشد که از کلمه مرمت می آید، و معنی و مفهوم این کلمه یعنی اینکه شخص و یا گروهی بر روی یک اثر، فعالیت و مداخله ایی فنی انجام دهند تا بتوانند تداوم وجود آن اثر را برای زمان بیشتری تضمین نمایند. شاید بسیاری از ما با کلمه مرمت و بازسازی در جملاتی مانند بازسازی ساختمان و یا بازسازی آثار ه ...
صنعت بازسازی ساختمان

صنعت بازسازی ساختمان

برای اینکه با مفهوم بازسازی ساختمان آشنا شویم، ابتدا باید با مفهوم کلمه بازسازی آشنا شویم. بازسازی کلمه متردافی می باشد که از کلمه مرمت می آید، و معنی و مفهوم این کلمه یعنی اینکه شخص و یا گروهی بر روی یک اثر، فعالیت و مداخله ایی فنی انجام دهند تا بتوانند تداوم وجود آن اثر را برای زمان بیشتری تضمین نمایند.

شاید بسیاری از ما با کلمه مرمت و بازسازی در جملاتی مانند بازسازی ساختمان و یا بازسازی آثار هنری آشنا باشیم؛ اما برای بهتر آشنا شدن با مفهوم کلمه بازسازی باید این نکته اشاره نماییم که برای جدا شدن این واژه از کلمه ی مرمت، بازسازی اغلب برای ترمیم و مرمت بنا ها به کار می رود و در صورتی که مرمت تقریبا معنای عامی داشته و برای ترمیم اکثر آثار استفاده می شود.

در ادامه مقالات با انواع بازسازی ساختمان آشنا می شویم که در دو سبک دسته بندی می شوند:

  •  بازسازی علمی و آرکئولوژیک
  •  بازسازی آرتیستیک و یا هنری

 بازسازی ساختمان

 

حال به توضیحی از تاریخچه بازسازی و مرمت در ادوار مختلف تاریخ می پردازیم تا بیشتر با مفهوم بازسازی ساختمان آشنا شوید.

بازسازی ساختمان و آثار در دوره قرون وسطا بین قرن 5 تا 14 میلادی:

در این دوره اغلب بازسازی ها و مرمت ها از لحاظ شکل و فرم انجام می شد و هرگز به موارد زیبایی یک بنا و موارد باستانی و تاریخی آن بنا توجه خاصی نمیشد.

 

بازسازی بنا ها و آثار در دوره ی رنسانس قرن 14 تا 16 میلادی :

در این دوره تاریخی که آثار هنری و بنا های تاریخی زیبایی در دنیا ساخته شده است؛ بازسازی ساختمان ها اغلب از روی یک طرح و مدل از قبل تعیین شده انجام می شد و همچنین اضافه کردن بخش هایی به یک بنا و یا تکمیل آن بنا در این دوره کاملا در بین معماران ساختمانی رواج داشت.

همچنین مهمترین اصلی که معماران این دوره از آن برای بازسازی ساختمان ها پیروی می نمودند، تاکید بر زیبایی ساختمان ها و بناها بود؛ و اینکه اعقاد داشتن بنا های تاریخی جامانده از گذشته نقص های فراوانی دارند و نیاز به تکمیل و بازسازی از تمام جوانب دارند. این مسائل و اعتقادات معماران این دوره باعث به وجود آمدن آثار زیبایی در این دوره تاریخی شده است که تا به امروز نیز بسیاری از این آثار پا برجا می باشند.

 

بازسازی در دوره انقلاب صنعتی :

در این دوره با توجه به شوکفا شدن بسیاری از مشاغل و همچنین افزایش سطح آگاهی مردم در جهان ، بازسازی ساختمان ها و بناها و آثار تاریخی وارد بعد جدیدی شد.

در این دوره اعتقادات عصر رنسانسی کنار رفت و دیگر معماران و متخصصان بازسازی هرگز تاکید به تکمیل و اضافه کردن قسمتی به بنا نداشتند و تاکید معماران در این دوره برای بازسازی بیشتر بر روی نگه داری و ثبت این بنا ها و آثار بود.

در این دوره اتفاقات زیادی برای حفظ و بازسازی ساختمان های تاریخی اتفاق افتاد ، ازجمله این موارد :

  1. راه اندازی بسیاری از موزه های تاریخی برای حفظ و بازسازی آن
  2. همچنین همایش های آثار هنری به منظور حفظ این آثار و بنا های تاریخی
  3. بازسازی ساختمان های تاریخی به منظور حفظ و ماندگاری آنها

 

می توان گفت این دوره تاثیر بزرگی در ماندگاری بسیاری از بنا های تاریخی تا به امروز داشته است. و بسیاری از بازسازی ساختمان های تاریخی در این دوره انجام شد، البته بازسازی هایی که با حفظ نمای اصلی ساختمان ها و طرح اولیه آنها اتفاق افتاد.

 

حال با توجه به مطالعه ی تاریخچه ای از بازسازی و مرمت از گذشته تا به امروز و آشنایی با مفهوم بازسازی، در ادامه مقالات وب سایت گروه مهندسی ایلا سازه می خواهیم به توضیح در مورد مراحل بازسازی ساختمان و همچنین سبک های جدید نوسازی ساختمان و بازسازی ساختمان بپردازیم. لطفا ما را در ادامه بخش مقالات ساختمانی دنبال نمایید.

نوسازی ساختمان

شاید شما نیز مانند تمامی انسان های کره ی خاکی نیاز به نو بودن را در درون وجود خود داشته باشید، حسی که در ما ایرانیان نسبت به هر قومیت دیگری بیشتر از پیش جلوه دارد، زیرا اکثر ما با مفهوم خانه تکانی و حس تحول در ابتدای هر سال نو از کودکی آشنا شده ایم و هر سال در لحظات نزدیک به تحویل سال با خانواده مشغول به عمل خانه تکانی بوده ایم. با توجه به این نیاز انسان ها همیشه در تکاپوی ایجاد حس نو در درون خود و احوالات و یا اشیاء و اسباب زندگی خود هستند.

نوسازی واژه و مفهومی ست که بر اساس این نیاز انسان به وجود آمده است که در مقاله مفهوم نوسازی با معنی این کلمه آشنا شده ایم.

واژه نوسازی ساختمان نیز بر اساس این نیاز انسان به وجود آمده است و با توجه به اینکه شاید ساخت یک خانه از ابتدا بسیار سخت تر و پر هزینه تر برای ایجاد یک حس جدید در حومه ی زندگی انسان ها باشد، بسیاری از مردم جهان برای تغییر و تحویل در محل زندگی خود به جای تخریب و ساخت مجموعه ی جدید برای خود، اقدام به بازسازی ساختمان و نوسازی ساختمان می نمایند.

نوسازی ساختمان امروز بسیار کم هزینه تر و به صرفه تر می باشد تا اینکه ما بخواهیم واحد جدیدی برای خود ایجاد نماییم، همچنین زمان کمتری را نیز برای نوسازی ساختمان نیاز خواهیم داشت.

 مراحل بازسازی ساختمان

حال در اینجا مراحل نوسازی ساختمان و بازسازی ساختمان  را برای شما تشریح می نماییم:

 دریافت مشاوره از شرکت های ساختمانی و بازسازی ساختمان: در این مرحله می توانید تصمیم بگیرید که چه مقدار هزینه و زمان نیاز دارید تا بتوانید ساختمان خود را دوباره بازسازی و نوسازی نمایید، شرکت های ساختمانی با توجه به تجربه ی خود می توانند مشاور خوبی برای شما در این زمینه باشند.

 

 مرحله تخریب: دیوارها و قسمت هایی از خانه را که می خواهید برداشته شود، و یا قسمت هایی از ساختمان که نیاز به حذف آن را دارید با مشورت شرکت های ساختمانی و مهندسین ساختمانی، حذف می نمایید. در این مرحله شرکتهای ساختمانی که کار تخریب انجام می دهند بهترین مشاور برای شما می باشند.

 

  مرحله ساخت: اگر قصد اضافه کردن دیوار، اتاق، انبار ، دیوار های پیش ساخته و یا .... را دارید، در این مرحله می توانید انجام دهید.ضمنا با توجه به دیوارهای پیش ساخته ای که امروزه در ساخت داخل آپارتمان به کار میرود، مرحله ساخت زمان و هزینه زیادی نخواهد داشت و به راحتی می توانید طرح های مورد صلیقه ی خود را به راحتی پیاده سازی نمایید.

 

  گچ کاری و سقف کاذب: اگر دیوارها و سقف خانه نیاز به گچ کاری دارد بعد از انجام دو مرحله قبل، می توانید این کار را آغاز نمایید. در بسیاری موارد سقف کاذب به جذابیت و زیبایی دکوراسیون و تحویل و نوسازی ساختمان خانه کمک می نماید.

 

نورپردازی: سپس شما می توانید برای نوسازی ساختمان خود وارد بحث نورپردازی برای بخش های مختلف ساختمان خود شوید. در این بخش با استفاده از نور های مناسب و زاویه های مختلف ، اقدام به نورپردازی برای قسمت های مختلف ساختمان خود بپردازیم و باعث ایجاد جلوه ای زیبا برای ساختمان خود در نماهای داخلی و خارجی آن شویم.

 

کف سازی: پس از انجام تمام مراحل بالا بهتر است وارد مرحله کف سازی ساختمان شویم. در این مرحله می توانیم با استفاده از کف پوش ها و پارکت های متنوع اقدام به کف سازی ساختمان نماییم.

 

رنگ دیوار و سقف: مرحله ای که تاثیر زیادی در بخشیدن جلوه ای نو به نمای داخلی ساختمان ما داشته باشد، مرحله ی رنگ آمیزی دیوار ها و سقف می باشد.

 

اجرای دیوارپوش یا کاغذ دیواری : سنگ دکوراتیو، شیشه تزیینی، تایل آلومینیومی و کاغذ دیواری تماما متریالی هستند که برای دکور دیوار به کار میروند. مطابق با صلیقه و طرحی که در نظر گرفته اید می توانید هر یک از این محصولات دکوراسیون را برای دکور دیوارهای خود به کار ببرید و جلوه ای ویژه به نمای داخلی ساختمان خود ببخشید و از نوسازی داخلی ساختمان خود لذت ببرید.

 

قرنیز: وقتی در خانه ای پارکت و کاغذ دیواری به کار می رود، حتما جای قرنیز خالی است. قرنیز جلوه زیادی به خانه می دهد. قرنیز را می توانید پس از نصب کاغذ دیواری نصب کنید.

 

چیدمان: اگر هنوز هم بودجه بازسازی شما تمام نشده است، بهتر است آن را خرج خرید لوازم و مبلمان جدید کنید، و البته با یک چیدمان جدید و مشورت با یک شرکت دکوراسیون داخلی اقدام به چیدن وسایل خود نمایید، زیرا این کار باعث بخشیدن جلوه ای نو و زیبا به ساختمان شما خواهد نمود.

 

انواع بازسازی ساختمان

در این مقاله قصد این را داریم انواع بازسازی ساختمان و روش های اصلی در بازسازی ساختمان ها و همچنین تاریخچه مختصری از پیدایش این راه و روش ها، در بازسازی ساختمان را برای شما تشریح نماییم.

1 - بازسازی آرکنولوژیک یا مرمت علمی :

در این نوع بازسازی ساختمان که همانگونه از اسم آن پیداست ، تمام موارد و مراحل بازسازی یک ساختمان به صورت علمی و با مطالعه دقیق انجام می شود.

مراحلی که در این نوع از بازسازی ساختمان رعایت می شود به شرح ذیل می باشد:

  • مقاوم کردن و محکم کردن ساختمان
  • سوار کردن المنهای جدا شده از ساختمان
  • حفاری برای تقویت پی ساختمان
  • نوسازی سنگ های نما ساختمان و سفت کاری بخش های ترک خورده

 

2 - بازسازی آرتیستیک یا مرمت هنری :

در این نوع بازسازی ساختمان اجازه ابداع به کسی که وظیفه بازسازی ساختمان را دارد، داده می شود و او با توجه به صلیقه خود و تجربه خود قسمت های مختلف یک بنا را بازسازی و مرمت می نماید. همچنین قسمت ها و بخش هایی که نیاز به تکمیل و اضافه شدن مصالح را دارند با ایده های جدید خود تکمیل می نماید.

می توان تاریخچه این سبک را به دوران رنسانس و معماری سبک رنسانسی نسبت داد، زیرا تمامی معماران آن دوره در تمامی بازسازی های خود ابداعاتی نیز ایجاد می نمودند و هر ساختمان که نیاز به بازسازی داشت را تکمیل نیز می نمودند.

این نوع بازسازی برای ساختمان هایی استفاده می شود که اغلب درصد ماندگاری و حیات برای آن بنا  بسیار پایین می باشد.

روش های بازسازی ساختمان :

حال در این قسمت روش های بازسازی ساختمان را که در 4 روش کلی تقسیم می شوند را برای شما توضیح می دهیم.

1.      بازسازی حفاظتی ساختمان : در این روش به بازسازی و حفاظت کلی ازساختمان پرداخته می شود و کلیات یک بنا مورد بازسازی و حفاظت قرار می گیرد. در این روش باید مطالعه کاملی بر روی تمام ویژگی های یک ساختمان و مصالح آن انجام شود تا بتوان مراحل بازسازی را صحیح و کامل انجام داد.

2.      بازسازی سبکی ساختمان یا آناستیلوز : این روش به این صورت انجام می پزید که تیکه های جاگزین به جای تکیه های فرسوده قبلی جایگذاری می شود اما به گونه ای که بیشترین شباهت را به نمای ابتدایی ساختمان دارد. این روش بازسازی اغلب برای بنا های تاریخی فرسوده استفاده می شود که نمی خواهیم هارمونی و سبک قبلی آن از بین برود. در این روش باید حتی المکان کمترین تغییر بر روی ساختمان انجام شود.

3.      بازسازی با روش پاکسازی سبکی: در این روش مواردی که باعث ضرر بر روی ساختمان و از بین رفتن آن می شود، حذف و پاک سازی شده و الحاقات نامناسب که اصالت بنا را زیر سوا می برد، از بنا جدا خواهد شد.

4.      بازسازی تکمیلی ساختمان: در این روش بازسازی ساختمان قسمت های از دست رفته بنا دوباره بازسازی و تکمیل می شود تا یک ساختمان بتواند به حیات خود دوباره ادامه دهد؛ در بسیاری از ساختمان های فرسوده در شهر ها از این روش بازسازی برای استفاده مجدد یک ساختمان استفاده می شود.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
*

دیگر مطالب

همه چیز درباره چوب پلاست ( جامعیت محتوا )

همه چیز درباره چوب پلاست ( جامعیت محتوا )

چوب پلاست (wpc) به طور کلی از چوب، ترموپلاستیک ها و یکسری مواد افزودنی تشکیل شده است که هر بخش خود می تواند شامل موارد زیر باشد بخش چوب شامل پودر خاک اره، فیبر چوب و غیره. ترموپلاستیک ها&n ...
راهنمای خرید حوله دور پیچ

راهنمای خرید حوله دور پیچ

خرید لباس بچه گانه و شورت بچه گانه نیاز هر خانواده ای با فرزندان است. حوله دورپیچ نیز ای همین موارد است که برای کودکان خردسال و دوران نوزادی انها لازم است. خرید لباس بچه گانه فرقی نمی&zw ...
شیرالات رهانه|شیراطمینان رهانه|فلوتررهانه|شیرپیسواررهانه|

شیرالات رهانه|شیراطمینان رهانه|فلوتررهانه|شیرپیسواررهانه|

چکیده : فروش انواع شیرالات ومحصولات رهانه شیراطمینان رهانه فلوتررهانه وشیرپیسواررهانه محصولات رهانه شرکت رهانه اولین تولید کننده شیر اطمینان رهانه در کشور می باشد که با تولی ...
کابینت ام دی اف با روکش ملامینه

کابینت ام دی اف با روکش ملامینه

در بسیاری از طرح ها و مدل‌های کابینت ام دی اف از روکش برای زیباسازی نمای کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود. روکش‌های کابینت در طرح‌های مختلف و با متریال‌های گوناگون ساخ ...