آرامش سفر مجری تورهای طبیعتگردی و تور یکروزه
مجله گردشگری
بهترین تورهای خارجی و خدمات اخذ ویزا را از سفیران گشت دریافت کنید
بهترین خدمات ویزا و تورهای داخلی و خارجی با آژانس نائیریکا سفر
خدمات اخذ ویزا
تور

تجارت الکترونیک چیست؟

10 / 10 از 15 کاربر
مرجع : بازدید : 7746
درباره همه چیز » اقتصاد » بازاریابی اینترنتی » یکشنبه 10 آبان 1394 در 24 : 12
در دنیای امروز با توجه به گستردگی استفاده از اینترنت برای سرچ در مورد موارد مختلف، خرید و فروش ها نیز به سمت خرید از فروشگاه های اینترنتی رفته است، به شکلی که امروزه بسیاری از شرکت ها و فروشگاه های بزرگ به سمت طراحی سایت برای کسب و کار خود رفته اند. طراحی سایت ها امروزه به سمت تجارت الکترونیک می روند. به طور کلی و در معنای جامع اگر بخواهیم تجارت الکترونیک را تعریف کنیم، هرگونه  ...
تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک چیست؟

در دنیای امروز با توجه به گستردگی استفاده از اینترنت برای سرچ در مورد موارد مختلف، خرید و فروش ها نیز به سمت خرید از فروشگاه های اینترنتی رفته است، به شکلی که امروزه بسیاری از شرکت ها و فروشگاه های بزرگ به سمت طراحی سایت برای کسب و کار خود رفته اند.

طراحی سایت ها امروزه به سمت تجارت الکترونیک می روند. به طور کلی و در معنای جامع اگر بخواهیم تجارت الکترونیک را تعریف کنیم، هرگونه  خرید و فروش و معامله و همچنین ارائه خدمات و انتقال سرمایه را که از طریق ارتباط های اینترنتی و دیجیتالی انجام شود را تجارت الکترونیک می نامند.

در معنای که اتحادیه اروپا در سال 97 میلادی تجارت الکترونیک را معرفی کرده است، تجارت الکترونیک، تجارتی ست که  بر پردازش و انتقال الکترونیکی دادهها، شامل مـتن، صـدا و تصـویر مبتنی میباشد.

در طراحی سایت ها امروزه طراحان سایت با مطالعه مباحث تجارت الکترونیکی، هدف دارند که وب سایت هایی طراحی کنند که در زمینه تجارت الکترونیک بتواند مشتریان بازار خود را جذب نماید.

تجارت الکترونیک

 

کسب و کار الکترونیک معنا و مفهومی عام تر و کلی تر نسبت به تجارت الکترونیک دارد.

اولین بار توسط شرکت IBM در سال 97 میلادی این مفهوم عنوان شد، که تجارت الکترونیک را  نیز شامل می شد. همچنین به راهکار هایی در خود داشت که باید در درون شرکت و یا نهاد و یا سازمانی که در آن کار تجارت را انجام می دهیم، تا بتوانیم تجارت موفقی در تجارت الکترونیک داشته باشیم.

 

کسب و کار الکترونیکی شامل این موارد می باشد:

  • تجارت الکترونیک
  • هوشمندی شرکت ها
  • مدیریت روابط شرکت ها
  • مدیریت زنجره ی تامین منابع داخلی شرکت
  • برنامه ریزی بر روی منابع شرکت

 

مهندسین فناوری اطلاعات و طراحان سایت و برنامه نویسان وب سایت، امروزه به دنبال طراحی سایت هایی با چارت های مشخص هستند که مشخصه بارز این طراحی سایت، هدف تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک می باشد.

 

انواع کسب و کار الکترونیک و انواع تجارت الکترونیک :

همانگونه که گفتیم کسب و کار الکترونیکی که ما از طریق طراحی سایت ها به آن می خواهیم دست پیدا کنیم، شامل، تلفیق و پیوند دادن سیستم ها، فرآیند های درون سازمانی، زنجیره تامین منابع می باشد، که با استفاده از اصول و فناوری های طراحی سایت جدید و ابزار اینترنت مناسب به این هدف دست خواهیم پیدا کرد.
 
کسب و کار الکترونیک را بسته به نوع ارتباطات در آن، در 8 مدل معرفی می نمایند:
 
  • مصرف کننده با مصرف کننده ( C to C  )
  • شرکت با شرکت ( B to B  )
  • شرکت با مصرف کننده ( B  to C  )
  • مصرف کننده با شرکت ( C  to B  )
  • شرکت با دولت ( B  to G  )
  • دولت با مصرف کننده ( G to C  )
  • شرکت با کارکنان ( B to E  )
  • دولت ها با دولت ها ( G to G  )
 در طراحی سایت باید به این روابط شناخت داشته باشیم و در طراحی سایت خود با توجه به این روابط، وب سایتهای خود را طراحی کنیم؛ تا مخاطبان و کاربران این وب سایت ها بتوانند از امکانات آنها استفاده بهینه را داشته باشند.

 

مهمترین مزایای تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک را این موارد می توان داست:

  • حذف محدودیت های مکانی و زمانی
  • کاهش هزینه های تولید
  • افزایش درصد فروش
  • دسترسی آسان به اطلاعات لازم
  • جهانی شدن تجارت
  • کاهش هزینه های معملاتی و زمان انجام کار
  • حذف دلال ها و واسطه ها

 

تاریخچه تجارت الکترونیک :

تجارت الکترونیک e-commerce  ) ابتدا در سال های  ابتدایی دهه ی 60 میلادی، زمانی که شرکت های حمل و نقل و برخی شرکت های کوچک فروشنده کالاها،  قصد داشتند دفاتر بدون کاغذ داشته باشند، ایجاد شد.

در اواسط دهه ی 70 میلادی نیز توسط کارگروه تایید استاندار های بین المللی تایید شد و به عنوان استانداردی برای تمامی شرکت ها، به آنها معرفی شد.

البته با توجه به هزینه بالای اتصال به شبکه ها در آن زمان توسط شرکت های اندکی که آنها نیز اغلب در اروپا و آمریکا بودند، و دسترسی راحت تری به شبکه می توانستند پیدا کنند، مورد استقبال قرار گرفت. زیرا در آن زمان نه مفهومطراحی سایت به این شکل رواج داشت و نه شبکه جهانی اینترنت مثل امروز در دسترس همگان قرار میگرفت.

اما با شروع دهه ی 90 میلادی و آفرینش مفهوم html و اینترنت، تجارت الکترونیک وارد بعد و دوره ی تازه ایی شد.

کم کم اکثر شرکت های بزرگ اقدام به طراحی سایت هایی برای معرفی خود نمودند و مفهوم فروش از طریق این وب سایت ها از سال 97 میلادی بسیار گسترش پیدا کرد.

البته در نزدیکی سال 2000 میلادی و به وجود آمدن بحران 2KY که با توجه به صفر شدن تمام تاریخ ها در ابتدای این سال، میزان چشمگیری از درصد فروش از طریق وب سایت ها کاهش پیدا کرد و دغدغه ی بزرگی برای حل این مشکل برنامه نویسان کامپیوتر و طراحان سایت را فرا گرفت؛ که البته خیلی زود این مشکل با اندیشه ی مهندسان فناوری اطلاعات و برنامه نویسان حل شد.

ولی از سال 2001 میلادی تا به امروز، تجارت الکترونیک روز به روز افزایش پیدا کرده است و امروزه مهمترین رکن درطراحی  سایت ها، ایجاد یک فروشگاه اینترنتی می باشد.

 

چالش های تجارت الکترونیک :

چند نمونه از چالش ها و خطر های موجود که باید در طراحی سایت ها برای کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترو نیک با آنها آشنا باشیم، این  موارد می باشند:

  • قانون گذاری در موارد به وجود آمدن تخلفات الکترونیکی
  • حریم  خصوصی در دنیای مجازی و شبکه جهانی اینترنت
  • امنیت معاملات
  • امنیت مبادلات
  • تعرفه های خدمات الکترونیکی
  • قانون مالیاتی بر روی معاملات الکترونیکی
  • حفظ مالکیت مادی و معنوی در دنیای مجازی

 

بانکداری الکترونیک چیست:

بانکداری که از از سیستم ها الکترونیکی و وب سایت ها برای ارائه خدمات خود استفاده می کند، بانکداری الکترونیکمی گویند.

در طراحی سایت بانک ها امروزه بخش های مختلفی برای ارائه خدمات الکترونیک مثل انتقال وجه، پرداخت قبوض، خرید اینترنتی و... ایجاد شده است، که به مشتریان این امکان را می دهد بدون مراجعه به بانک بسیاری از کارها و امور بانکی خود را انجام دهند.

همچنین بسیاری از شرکت های تجاری امروز در طراحی سایت خود، با برقراری ارتباط بین فروشگاه اینترنتی خود و درگاه بانکی خاص، برای انجام معاملات خود استفاده می نمایند.

 

تاریخچه بانکداری الکترونیک در تجارت الکترونیک:

شروع سرویس های بانکداری از راه دور، از طریق رسانه های الکترونیکی در اوایل دهه ی 80 میلادی بود. کلمه پرکاربرد "آنلاین" در اواخر دهه ی 80 میلادی محبوب شد، و به یک پایانه که از طریق تلفن برای دسترسی به خدمات بانکی به کار می رفت، اطلاق می شد.

اولین بانک ها در این زمینه در سال 81 میلادی در شهر نیویورک بودند، که 4 بانک بزرگ شهر نیویورک در آن سال سرویس های خود را از طریق ویدئو تکس به مشتریان ارائه کردند. اگرچه طرح ویدئو تکس بعد از دو سال شکست خورد.

بعد از آن شرکت ساخت و ساز ناتینگهام انگلستان در سال 83 میلادی توانست سیستمی را در زمینه آنلاین بودن خدمات بانکی ارائه دهد که به جز مشاهده حساب و انتقالات حساب، مشتری بتواند قبوض خود را نیز پرداخت نماید؛ این شروع یک تحول در زمینه بانک داری بود، به شکلی که امروزه در طراحی سایت بانک ها اکثرا خدمات بانک ها، از طریقوب سایت شان قابل پیگیری و انجام می باشد. 

در صورت مفید بودن مقاله تجارت الکترونیک وب سایت درباره همه چیز ، ما را با نظرات خود و پیشنهادات خود راهنمایی نمایید.

 

منبع : کلاس های استادان گرامی  جناب آقای مهندس محسنی و جناب آقای مهندس کرمی

نویسنده مقاله : مصطفی رجبی

 

مهنا : بسیار عالی
12 6
بسیار مقاله کامل و خلاصه بود درباره تجارت الکترونیک - استفاده کردم - سپاس
مدیریت : پاسخ
9 7
مرسی از لطفتون - وظیفه بود و زکات علم مون :)
محمد جعفری پناه : تجارت الکترونیک
10 6
عالی بود کارتون - من رشته م تجارته - کل مباحث خوب درسی مو خلاصه گفتید اینجا - چقد عالی
مدیریت : پاسخ
7 7
خواهش میشه - اومدوارم استفاده کنن همه
مهسا : تجارت الکترونیک
11 3
تجارت الکترونیک بحث بزرگیه که امروزه همه شرکت ها و کمپانی ها برای اینکه بزرگ بمونن باید رعایت کنن.
مدیریت : راه رسیدن به تجارت الکترونیک
6 9
برای رسیدن به این مفهوم برای کمپانی هم کار سختی جلو راهشون نیست، ایجاد یک سایت حرفه ای و کارآمد که بتونه معرفی خوبی از شرکت در دنیای اینترنت داشته باشه و روی سرچ کلمات کلیدی هم بالا باشد.
امیر : سلام
14 0
ممنونم خیلی چیز هایاد گرفتم ؟بالتف شما
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
*

دیگر مطالب

چگونه در اینترنت بازاریابی کنیم؟

چگونه در اینترنت بازاریابی کنیم؟

راه های متنوعی برای اینکه بتوانیم از طریق اینترنت بازاریابی نماییم وجود دارد. تقریبا همه ی ما با تبلیغات سایت های مختلف که در سایت های مورد بازدید ما قرار دارد، مواجه شده ایم. این روش یکی از ...
عوامل موثر در طراحی  سایت تجاری

عوامل موثر در طراحی سایت تجاری

استفاده روز افزون مشتریان از اینترنت برای گرفتن خدمات و خرید کالا موجب شده صاحبان کسب و کار به دنبال ساخت وب سایت های تجاری برای کسب و کار خود با شند . در این مقاله چند عامل موثر برای طراحی سایت های ت ...
بازاریابی با توجه به عقاید(برادران گلدشتین)

بازاریابی با توجه به عقاید(برادران گلدشتین)

دو گدا تو یه خیابون شهر رم کنار هم نشسته بودن. یکیشون یه صلیب گذاشته بود جلوش،اون یکی یه ستاره داوود.. مردم زیادی که از اونجا رد میشدن به هر دو نگاه میکردن ولی فقط تو کلاه اونی که پشت صلیب نشسته بود ...
استارتاپ

استارتاپ

بحث های زیادی درباره راه اندازی کسب و کار، کارآفرینی و استارتاپ ها در حال جریان است. به این دلیل که موضوع استارتاپ ها، مفهوم جدیدی است و ممکن است بسیاری با معنای درست آن آشنایی نداشته باشند در این نوش ...