بازاریابی پارتیزانی (به انگلیسی: Guerilla Marketing) روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیتهای تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین تبلیغاتی گاه به گونهای طرح می شود که مخاطب حتی از وجود آنها بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی از انواع بازاریابی پنهان یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است. در واقع بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با بکا ...
بازاریابی پارتیزانی
بازاریابی پارتیزانی (به انگلیسی: Guerilla Marketing) روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیتهای تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین تبلیغاتی گاه به گونهای طرح می شود که مخاطب حتی از وجود آنها بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی از انواع بازاریابی پنهان یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است. در واقع بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع است و متضمن ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای بدیل برای روشهای بازاریابی سنتی است.
11مشخصه اصلی بازاریابی پارتیزانی :
۱- بازاریابی پارتیزانی بر اساس روان انسان ها و آن گونه ای که انسانها می اندیشند و قضاوت می کنند، بنا نهاده شده است.
۲- در بازاریابی پارتیزانی تاکید بر سودآوری است و نه تنها افزایش فروش.
۳- یک روش خوب برای اندازه گیری در بازاریابی پاتیزانی سنجش تعداد رابطه ای است که شما در مدت زمان مشخصی ایجاد کردهاید.
۴- بازاریابی پارتیزانی نیروهای خود را صرف بازار هدف و مخاطبین خود می سازد تا بازاریابی انبوه و هدف قرار دادن جامعه ای بزرگ.
۵- در بازاریابی پارتیزانی برای توسعه ی کسب و کار تاکید خاصی بر سه مورد است : ایجادروابط جدید، افزایش تعداد معاملات با افراد فعلی، افزایش حجم معاملات با افراد فعلی.
۶- در بازاریابی پارتیزانی به جای رقابت برای حذف، تلاش برای همکاری با دیگر کسب و کارها است.
۷- بازاریابی پارتیزانی از عناصر مختلفی تشکیل شده است، که همگی با یکدیگر کار می کنند و این عناصر یکدیگر را تقویت می کنند.
۸- تکنولوژی ابزار و اهرم اصلی در بازاریابی چریکی (پارتیزانی) است و باید از تکنولوژی برای رسیدن به سود بیشتر استفاده کنیم.
۹- به جای پول و سرمایه، ورودی اصلی بازاریابی پارتیزانی، صرف زمان و انرژی است.
۱۰- پیام های بازاریابی (تبلیغاتی) به گروه های کوچکی ارسال می شود نه پیامهای انبوه به بخش بزرگی جامعه !
11 - بازاریابی پارتیزانی بطور خاص مناسب برای تجارت های کوچک (small business) می باشند.
تاکتیک های بازاریابی پارتیزانی
یک بازاریاب پارتیزان در تاکتیک های ریر مهارت یافته و آنها را به عنوان ابزار بازاریابی پارتیزانی استفاده نموده و بخوبی بکار می بندد:
- برقراری ارتباط مستقیم و رو در رو با مشتری و تلاش برای ایجاد حس دوستی
- استفاده از تکنیکهای بازاریابی ویروسی.
- استفاده از ارتباطات رده بندی شده منظم مانند تلفن، رایانامه و نامه برای نگهداری و تداوم ارتباط
- نظرسنجی منظم و ترغیب مشتریان به مشارکت در نظر سنجی ها
- ایجاد گروه های کاربری متعهد به نشان بنگاه کسب و کار
- اقدامات تبلیغاتی و اعلان های رده بندی شده
- برقراری وبینارها و سمینارها بطور منظم و ترغیب مشتریان به مشارکت در آنها
مثال :
به عنوان مثال برنامه تبلیغاتی (بازاریابی به روش پارتیزانی) برای سایت فروش الکترونیکیebayدر بلژیک که توسط شرکت مورتیر بریگید اجرا شده است؛ برچسبهای تبلیغاتی تحت عنوان : « بهebayمنتقل شد » بر روی شیشه چندین فروشگاه خالی در بروکسل چسبانده شده است. اینکار شاید تأثیرگذارترین حس را در گسترش تجارت الکترونیک در وجود بازدیدکنندگان این تبلیغات ایجاد کند.
منبع : کلاس های استادان گرامی جناب آقای مهندس محسنی و جناب آقای مهندس کرمی
نویسنده مقاله : مصطفی رجبی