بازاریابی شبکهای یا نتورک مارکتینگ نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانیها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش میرسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل میتوانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکهای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب میشود
تفاوت بازاریابی ش ...
بازاریابی شبکهای یا نتورک مارکتینگ
بازاریابی شبکهای یا نتورک مارکتینگ نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانیها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش میرسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل میتوانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکهای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب میشود
تفاوت بازاریابی شبکهای با شرکتهای هرمی
به گفتهٔ کمیسیون تجارت فدرال امریکا (FTC)، شرکت هرمی شرکتی ست که به اعضایش حق کمیسیون میدهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکتهای هرمی محصولی را نمیفروشند و پولهای مشتریان را در یکجا جمع میکنند و با آن کاری انجام نمیدهند و در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیر قانونی هستند، چون در ازای جذب افراد پول میدهند و بطور اجتناب ناپذیر فرو خواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند، بجز عدهای که در بالای هرم هستند همه دست خالی میمانند یا بعبارتی پول خود را میبازند.
دو مشخصه بارز کمپانی های هرمی:
1- انبار کردن کالا
کمپانی مشتریان را وادار میکند که تعداد هر چه بیشتری کالا (عموماً با قیمت بسیار بالایی) بخرند تا در آمد بیشتری داشته باشند، حتی اگر نتوانند آن کالاها را به مصرف برسانند. در این صورت افراد رأس هرم سود هنگفتی میکنند در حالیکه محصول چندانی را به بازار ارائه نکردهاند و محصولات در زیرزمینها انبار شدهاند.
2- عدم خرده فروشی )فروش جزء به مردم(
بدلیل کیفیت پایین محصولات و هزینۀ بالای آنها، در اغلب شرکتهای هرمی محصولات فقط بین اعضای داخل هرم توزیع می شود، نه بین مردم عادی بیرون از هرم.
اشباع چیست؟ آخرین نفرات چه میشوند؟
اشباع به مرحله یا زمانی گفته می شود که پلن یک کمپانی (چه هرمی، چه شبکه ای) جامعه را فرا بگیرد و بازاریابان یا نمایندگان مستقل دیگر نتوانند مشتری پیدا کنند. اگر چنین اتفاقی بیفتد درصد زیادی از فعالان که در کف مجموعه هستند ناکام می مانند.
عوامل مختلفی وجود دارند که بر اشباع تاثیر می گذارند:
1- پلن در آمد زایی
2- سرعت رشد شاخه ها
3- قیمت محصولات
4- تنوع و محبوبیت محصولات
5- سرعت رشد جمعیت
راهکار پیشنهادی FTC پیش از ورود
بهتر است پیش از ورود به بازاریابی شبکهای، موارد زیر انجام شود:
1- گرفتن سابقه کمپانی
2- تحقیق دربارهٔ محصولات
3- پرسش و پاسخ دربارهٔ پلن و موفقیت
4- کشف مرزها و محدودیتها
5- ارتباط برقرار کردن با بالا سریها و گرفتن آدرس و شماره تلفن
6- مشورت گرفتن از وکیل یا مشاور حقوقی که در سیستم نباشد (ذینفع نباشد(a
7-زمان بگذارید. سریع تصمیم نگیرید و قرارداد نبندید تا مدتی فکر کنید.
8- ببینید که این کار بدرد شما میخورد؟ با بالاسریها درباره وقت گذاشتن و هزینههای جانبی بپرسید.
منبع : کلاس های استادان گرامی جناب آقای مهندس محسنی و جناب آقای مهندس کرمی
نویسنده مقاله : مصطفی رجبی