CTR یا Click Through Rate از نسبت تعداد کلیک کاربران به تعداد دفعات نمایش آدرس و نام برند در نتایج جستجو بدست می آید. اگر CTR هرچه مقدار بیشتری را نمایش دهد بیانگر آن است که نتایج نشان داده شده برای کاربران مطلوب تر بوده است. برای همین است موتور های جستجو کننده CTR را یکی از معیار های خود برای تعیین رتبه سایت قرار داده اند چرا که هرچه کلیک بر روی نتیجه ای بیشتر باشد احتم ...
CTR چیست؟
CTR یا Click Through Rate از نسبت تعداد کلیک کاربران به تعداد دفعات نمایش آدرس و نام برند در نتایج جستجو بدست می آید. اگر CTR هرچه مقدار بیشتری را نمایش دهد بیانگر آن است که نتایج نشان داده شده برای کاربران مطلوب تر بوده است. برای همین است موتور های جستجو کننده CTR را یکی از معیار های خود برای تعیین رتبه سایت قرار داده اند چرا که هرچه کلیک بر روی نتیجه ای بیشتر باشد احتمالا نتیجه مناسب تری باید داشته باشد.
فرض کنید سایت X با جستجوی کلمه کلیدی Y روزی 1000 بار در نتایج جستجو موتور مرورگرهها نمایش داده می شود و 100نفر بر روی آن نتیجه کلیک می کنند. با توجه به فرمول محاسبه بالا CTR آن برابر با 0.1 است. اما اگر به جای 100 نفر 200 نفر در روز کلیک داشته باشد CTR برابر با 0.2 خواهد بود.
محققان استرالیایی برای درک بهتر این موضوع و پی بردن به تاثیر CTR بر سئو آزمایشی به صورت زیر ترتیب داده اند.
در طی دو هفته از 100 نفر محقق خواسته شد که کلمه کلیدی خاصی را جستجو کنند و بر سایت خاصی از نتایج کلیک کنند و CTR آن سایت را بالا ببرند. آگر گوگل معیارCTR را در امتیاز دهی و رتبه بندی خود تاثیر دهد باید نتایج را جابجا کند.
همانطور که انتظار می رفت رتبه سایت کلیک شده به سرعت جایگزین سایت رقیب شد. البته ناگفته نماند که معیار های دیگری نیز در این بررسی تاثیر گذار بوده است و نمی توان فقط تاثیر یکی از معیار ها را اندازه گیری کرد.