آرامش سفر مجری تورهای طبیعتگردی و تور یکروزه
مجله گردشگری
بهترین تورهای خارجی و خدمات اخذ ویزا را از سفیران گشت دریافت کنید
بهترین خدمات ویزا و تورهای داخلی و خارجی با آژانس نائیریکا سفر
خدمات اخذ ویزا
تور

CRM چیست ( مدیریت ارتباط با مشتری )

10 / 10 از 3 کاربر
مرجع : بازدید : 5354
درباره همه چیز » اقتصاد » بازاریابی اینترنتی » چهارشنبه 25 آذر 1394 در 19 : 12
مفهوم CRM برای ارتباط با مشتریان به وجود آمده است. این مفهوم از کلمات  Customer Relationships Management که به معنای مدیریت ارتباط با مشتری می باشد. شرکت ها برای داشتن تجارت پر سود به سمت تحقیق در زمینه بازریابی رفته اند، و مفاهیمی از قبیل CRM را به وجود آوردند که منجر به تجارت پر رونق تر برای شرکت هایشان باشد. مهمترین عنصر موجود در یک تجارت مشتری می باش ...
CRM چیست ( مدیریت ارتباط با مشتری )

CRM چیست ( مدیریت ارتباط با مشتری )

مفهوم CRM برای ارتباط با مشتریان به وجود آمده است. این مفهوم از کلمات  Customer Relationships Management که به معنای مدیریت ارتباط با مشتری می باشد.

CRM چیست

شرکت ها برای داشتن تجارت پر سود به سمت تحقیق در زمینه بازریابی رفته اند، و مفاهیمی از قبیل CRM را به وجود آوردند که منجر به تجارت پر رونق تر برای شرکت هایشان باشد.

مهمترین عنصر موجود در یک تجارت مشتری می باشد. در CRM ما به نحوه ارتباط با مشتری می پردازیم، ارتباطاتی که باعث جذب و یا دفع مشتری خواهد شد.

امروزه با توجه به اینکه تجارت ها به سمت تجارت الکترونیک سوق پیدا کرده است، باید توجه داشته باشیم درطراحی سایت های خود برای شرکت های تجاری، نحوه ارتباطات با مشتری را در نظر داشته باشیم و در نظر بگیریم چه مواردی را باید در طراحی سایت خود رعایت کنیم که مشتریان بیشتر جذب شوند و وب سایت ما مورد توجه بیشتر آنها قرار بگیرد.

این مسئله را می توانیم با طراحی اصولی سایت و طراحی حرفه ای سایت و همچنین رعایت اصول بهینه سازی سایت به آن دست پیدا کنیم.

اما نکته مهم این است که ابتدا باید تمام مفاهیم تجارت و بازاریابی را فهمیده باشیم و از آنها در زمینه تجارت الکترونیکخود استفاده نماییم.

مفهوم CRM  یکی از مفاهیمی ست که به ما شناخت خوبی در زمینه ارتباط با مشتری و جذب آن خواهد داد. استراتژی ها و فرایند ها و عملیات هایی که خواهند توانست ما را در جذب مشتری، مخصوصا مشتریان وفا دار، که در بحث تجارت الکترونیک با این سوال که مشتری وفادار کیست؟، آشنا شده ایم. حال در مقالات CRM می خواهیم تمام مسائل مربوط به ارتباط و جذب مشتری را مطالعه نماییم.

لطفا مقالات این بخش را مطالعه نمایید، و نظرات و تجربیات خود را با ما به در بخش نظرات با وب سایت درباره همه چیز اشتراک بگذارید.

 

هدف از CRM چیست؟

هدف از انجام فرایند های CRM همانطور که در تعریف CRM چیست؟، بیان کردیم، مدیریت بر ارتباطات با مشتریان می باشد؛ مدیریتی که منجر به جذب مشتریان و ماندگاری و وفادری آن مشتریان، برای استفاده از محصولات یا خدمات ما می باشد.

هدف CRM چیست

  بطورکلی هدف کلی استراتژی CRM ایجاد و توسعه روابط سودآورتر با مشتریان است.

شرکت ها این کار را با روش های زیر انجام میدهند :

  • با به دست آوردن هزینه از روابط انجام می دهند، مثلا“ از طریق انتقال مشتریان به سمت خدمات شبکه ای، ایجاد و طراحی سایت برای شرکت و ایجاد صفحه و پروفایل شخصی برای آنها و...
  • با افزایش درآمد حاصل از یک ارتباط با مشتری انجام می دهند، مثلا“ با فروش خدمات و محصولات اضافی به مشتریان

 

البته  بعضی از شرکت ها از هر دوی این روش ها استفاده می کنند. که مسلما موفق تر خواهند بود. ضمنا باید توجه داشته باشیم با طراحی سایتی که با توجه به معیار ها و هدف ما اصول بهینه سازی سایت در آن رعایت شده باشد، می تواند کمک بزرگی به تجارت ما برای ارتباطات خوب با مشتریان نماید. مشتریانی که روز به روز نسبت به خرید و فروش های اینترنتی گرایش بیشتری پیدا می کنند.

 

اجزای CRM چیست ؟

می توان تمام مشاغلی که CRM را اجرا می نمایند و در نحوه ارتباط خود با مشتریان فرایند های CRM را انجام می دهند، جزئی از CRM دانست. اما در این بخش اجزای معروف CRM را که در بحث های آکادمی آن را مطرح می نماید، به شما معرفی می نماییم.

  1. شرکت هایی که CRM را اجرا می کنند
  2. مشتریان و شرکای آن شرکت ها
  3. فروشندگان نرم افزار CRM
  4. فروشندگان ساختار و سخت افزار CRM
  5. مشاوره با انواع گوناگونی از قابلیت ها همچون استراتژی ، کسب و کار کاربرد و مشاوره فنی

این ها  دسته بندی اجزای CRM ( مدیریت ارتباط با مشتری )  بود که در مباحث دانشگاهی و آکادمی مطرح شده بود و برای شما در این مقاله به نگارش در آوردیم.

اجزای CRM

 در طراحی سایت ها نیز اگر اصول بهینه سازی سایت و جذب مخاطبان و راهکار های ارتباط با آنها نیز در نظر گرفته شده باشد، وب سایت های این شرکت ها هم جزئی از CRM در نظر گرفته خواهد شد.

 

استفاده از CRM در بازاریابی اینترنتی:

ما در زمینه فروش اینترنتی ابتدا باید تمام اصول طراحی سایت را رعایت نماییم. اصولی که تمام موارد بهینه سازی سایت در آن رعایت شده باشد و تمام مواردی که ارتباط با مشتری را بر قرار می نماید، در نظر گرفته باشد. مثلا وب سایتی که در طراحی سایت آن برای بخش محصولات، قسمت نظرات مشتریان وجود نداشته باشد، قطعا هیچ ارزشی برای مشتریان خود قائل نبوده است! 

در ذیل این مقاله مواردی را که می توانیم برای ارتباط با مشتری در فروش اینترنتی در نظر داشته باشیم را عنوان می نمایم.

فروش اینترنتی و CRM

ما می توانیم در فروش اینترنتی مواردی را رعایت نماییم که به ما کمک می نماید که مخاطبان خود را جذب و آنها را نسبت به تجارت خود وفادار نماییم. چند نمونه از فعالیت هایی که می توانیم انجام دهیم این موارد می باشد:

  1. ایجاد وب سایتی پویا که تمام موارد بهینه سازی سایت در آن رعایت شده باشد
  2. ایجاد ابزار و امکانات در طراحی سایت برای ارتباط مستقیم از طریق وب سایت با ما، مثل چت آنلاین
  3. گاتالوگ برخط
  4. فرآيند سفارش برخط
  5. قابليت ترکيب سفارشات به صورت برخط
  6. ايجاد پروفايل براي مشتريان، که باید در طراحی سایت در نظر گرفته شده باشد
  7. پيمايش برخط
  8. دسترسي آسان مشتريان به اطلاعات
  9. ایجاد بخشی در طراحی سایت خود برای وب سایت که توضیحات کامل درباره شرکت و محصولات آن داشته باشد
  10. بازاريابي از طريق پست الکترونيکي

 

انواع CRM  عملیاتی :

3 فعالیت عملیاتی و فیزیکی مهم برای به وجود آوردن شرایط CRM برای کسب و کار خود باید انجام دهیم، البته در بحثتجارت الکترونیک و وب سایت شاید با این موارد سر و کار نداشته باشیم، اما به جا ست که با آنها آشنایی داشته باشیم.

انواع CRM عملیاتی

این 3 فعالیت عبارتند از:

  1. ماشینی کردن بازاریابی
  2. ماشینی کردن نیروهای فروش
  3. ماشینی کردن خدمات

 

1-ماشینی کردن بازاریابی :

  • بخش بندی بازار
  • افزایش فروش
  • افزایش درصد فروش
  • مدیریت برنامه جامع تبلیغاتی
  • بازاریابی اینترنتی
  • بازاریابی از طریق طراحی سایت
  • بازاریابی از طریق وب سایت
  • بازاریابی بر اساس رخداد ها ( رویدادها)
  • مارکتینگ
  • راهکارهای افزایش فروش

از جمله فعالیت های این بخش می باشد. اتوماسیون بازاریابی می تواند تکنولوژی را در فرآیندهای بازاریابی اعمال کند.

 

2-ماشینی کردن نیروهای فروش:

اتوماسیون عوامل فروش شرکت را قادر می سازد تا همان طورکه در طول مسیر فروش به سمت پایان پیش می روند، به طور اتوماتیک الگو ها را ثبت کنند. برای این کار 4 فعالیت مهم باید انجام دهیم:

  • مدیریت فرصت ها از جمله مدیریت الگوها
  • مدیریت تماس ها
  • تولید و عرضۀ پیشنهاد جدید فروش
  • شکل و آرایش محصول

 

3-ماشینی کردن خدمات:

اتوماسیون خدمات این امکان را به شرکت ها میدهد که فعالیت های خدماتی خود را ماشینی و خودکارکنند، و ارتباطات و تماس های داخلی و خارجی خود را که به خدمات مربوط می شوند، درتمامی کانال ها کنترل وهماهنگ کنند.

از جمله فعالیت های که برای این بخش باید انجام دهیم:

  • فعالیت مراکز تلفنی
  • خدمات شبکه ای
  • خدمات میدانی ( تخصصی )

 

انواع مشتریان از نظر CRM :

در مسئله تجارت، تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی و در زمینه مسئله افزایش فروش، مشتریان را به هفت دسته تقسیم می نمایند. در این مقاله انواع مشتری ها در که در این مباحث مطرح می شوند، به شما معرفی می نماییم.

 

انواع مشتریان از نظر CRM

انواع مشتریان در تجارت و بازاریابی از نظر CRM عبارتند از:

 

  1. مشتری مظنون یا مشکوک: مشتریانی که هنوز انتخاب خود را برای دریافت محصولات نکرده اند و شک دارند که آیا کیفیت ما در بین رقبا، بهترین است؟!  
  2. مشتری احتمالی: مشتری در این مجموعه قرار می گیرند، که اولین باری است که با وی تماس برقرار کرده ایم.
  3. مشتری اولین مرتبه: مشتری که اولین خرید را انجام می دهد.
  4. مشتری تکراری: مشتری که خریدهای بیشتری را انجام می دهد.
  5. مشتری اصلی: مشتری که شرکت شما را به عنوان تأمین کنندۀ خود انتخاب می کند.
  6. مشتری وفادار: مشتری در برابر تغییر تأمین کننده مقاوم بوده و با آن مخالف است و نگرش مثبت و بسیارقوی ای به شرکت شما دارد. یعنی حتی اگر در بعضی موارد شرکت ما اجناس و خدمات مورد نظر وی را تا مدتی نداشته باشد، اینگونه مشتری برای تامین نیاز خود از شرکت ما، صبر می نماید. همچنین در ایجاد منابع مالی و جذب مشتریان دیگر تاثیر گذار است.
  7. مشتری حامی یا طرفدار: مشتری که نسبت به مشتریان وفادار، منابع مالی بیشتری را برای شرکت ایجاد می کنند؛ همچنین در زمان هایی به صورت حتی یک بازاریاب برای ما به تبلیغات می پردازند، حتی بدون دریافت پاداش و...

 

شما با دانستن این دسته بندی، می توانید هدف خود را در بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک و سرمایه گذاری بر روی مشتریان، مشخص نمایید. می توانید در طراحی سایت های خود بخشی را برای ثبت نام مشتریان قرار دهیم و با رجوع به نظرات آنها، و مشخصات فردی، اقدام به جذب آنها به خدمات و محصولات شرکت خود شوید. دقت داشته باشید که درطراحی اینگونه سایت ها، حتما اصول طراحی سایت و بهینه سازی سایت را رعایت نمایید. 

 

 

منبع : کلاس های استادان گرامی  جناب آقای مهندس محسنی و جناب آقای مهندس کرمی

نویسنده مقاله : مصطفی رجبی

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
*

دیگر مطالب

چگونه در اینترنت بازاریابی کنیم؟

چگونه در اینترنت بازاریابی کنیم؟

راه های متنوعی برای اینکه بتوانیم از طریق اینترنت بازاریابی نماییم وجود دارد. تقریبا همه ی ما با تبلیغات سایت های مختلف که در سایت های مورد بازدید ما قرار دارد، مواجه شده ایم. این روش یکی از ...
عوامل موثر در طراحی  سایت تجاری

عوامل موثر در طراحی سایت تجاری

استفاده روز افزون مشتریان از اینترنت برای گرفتن خدمات و خرید کالا موجب شده صاحبان کسب و کار به دنبال ساخت وب سایت های تجاری برای کسب و کار خود با شند . در این مقاله چند عامل موثر برای طراحی سایت های ت ...
بازاریابی با توجه به عقاید(برادران گلدشتین)

بازاریابی با توجه به عقاید(برادران گلدشتین)

دو گدا تو یه خیابون شهر رم کنار هم نشسته بودن. یکیشون یه صلیب گذاشته بود جلوش،اون یکی یه ستاره داوود.. مردم زیادی که از اونجا رد میشدن به هر دو نگاه میکردن ولی فقط تو کلاه اونی که پشت صلیب نشسته بود ...
استارتاپ

استارتاپ

بحث های زیادی درباره راه اندازی کسب و کار، کارآفرینی و استارتاپ ها در حال جریان است. به این دلیل که موضوع استارتاپ ها، مفهوم جدیدی است و ممکن است بسیاری با معنای درست آن آشنایی نداشته باشند در این نوش ...