شركت مك دونالد شعبه عربستان، در یك اقدام تبلیغاتی برای جام جهانی 2002، روی كیسه ها، بسته بندی ها و پاكت هایی كه به مشتری می داد، پرچم تمام كشور های شركت كننده در جام جهانی 2002 را چاپ كرد. این یك اقدام تبلیغاتی بود برای فروش بیشتر. چون عربستان یكی از كشورهای شركت كننده در این جام بود و مك دونالد شعبه عربستان فكر می كرد كه اگر پرچم آن كشور هم به عنوان یكی از شركت كننده ها ب ...
تجربه بازاریابی از مک دونالد درعربستان
شركت مك دونالد شعبه عربستان، در یك اقدام تبلیغاتی برای جام جهانی 2002، روی كیسه ها، بسته بندی ها و پاكت هایی كه به مشتری می داد، پرچم تمام كشور های شركت كننده در جام جهانی 2002 را چاپ كرد. این یك اقدام تبلیغاتی بود برای فروش بیشتر. چون عربستان یكی از كشورهای شركت كننده در این جام بود و مك دونالد شعبه عربستان فكر می كرد كه اگر پرچم آن كشور هم به عنوان یكی از شركت كننده ها بر روی بسته بندی ها باشد، مردم استقبال بیشتری از شعبه مك دونالد خواهند كرد.
به یكباره شعبه مك دونالد عربستان، توسط مشتریان تحریم شد! مشتریان به شدت ناراضی شدند. مدیران ارشد مك دونالد متعجب بودند چون فكر می كردند با این اقدام، موفقیت بسیار عظیمی كسب خواهند كرد ولی با یك شكست واقعی روبرو بودند. دلیل چه بود؟
روی پرچم عربستان، نام مقدس خداوند نقش بسته و طبیعی است كیسه هایی كه ساندویچ های مك دونالد در آن قرار دارد، بعد از مصرف در سطل آشغال انداخته می شوند. مردم عربستان به شدت ناراحت بودند و نارضایتی اوج گرفت. مك دونالد شعبه عربستان متوجه شد كه چه خطای بزرگی مرتكب شده است.
مك دونالد شعبه عربستان، قراردادی را با تمام شركت های خدماتی فعال بست تا تمامی این كیسه ها را از سطح شهر جمع آوری كنند و البته این اقدام خود را در روزنامه ها و بیلبوردها و در مراكز تبلیغاتی دیگر به اطلاع مردم رساند. سپس به تمام مردم اعلام كرد كه هر كسی یك كیسه جمع آوری و ارائه كند، یك مك دونالد رایگان دریافت خواهد كرد و اینگونه از یك شكست حتمی رهایی پیدا كرد و توانست دوباره موفقیت خود را در بین مردم كسب كند.
درس هایی برای مدیران:
1- در برخورد با نیروی انسانی، به آداب، سنن و مذهب آنان توجه داشته باشید و به آنها احترام بگذارید.
2- پرمودبترا: «با روی خوش به اشتباه خود اعتراف كنید. حتی مداد مدیر عامل هم در انتهایش مداد پاك كنی دارد.»
3- به ارزش های سازمانی متعهد باشید هر چند لازم باشد برای آنها هزینه زیادی بپردازید.
4- آلبرت انیشتن: «كسی كه هرگز اشتباه نكرده هرگز چیزی را امتحان نكرده است.»
5- از جنبه های مختلف یک اشتباه، بهره برداری مثبت کنید. در این داستان، اقدامات انجام شده برای رفع اشتباه خود به یک مجموعه ابزار تبلیغاتی تبدیل شده است.