آغاز تاريخ تاير
ماشين هاي بنزيني و پنوماتيک تاير
در سال 1888 بنز اولين ماشين بنزيني مجهز به لاستيک هاي فلزي منحصر به فرد پوشش داده شده با لاستيک پر از هوا را اختراع کرد. در نتيجه استفاده از اين گونه تاير ها به صورت عمومي در سال 1895 در يک مسابقه رقابت خودرو از پاريس به بوردو نمايان شدو برجسته شد.
1905 tread wear
آج قسمتي از تاير مي باشد که در تماس مستقيم با سطح جاده است.آج ساخته شده از لايه ضخ ...
لاستیک
آغاز تاريخ تاير
ماشين هاي بنزيني و پنوماتيک تاير
در سال 1888 بنز اولين ماشين بنزيني مجهز به لاستيک هاي فلزي منحصر به فرد پوشش داده شده با لاستيک پر از هوا را اختراع کرد. در نتيجه استفاده از اين گونه تاير ها به صورت عمومي در سال 1895 در يک مسابقه رقابت خودرو از پاريس به بوردو نمايان شدو برجسته شد.
1905 tread wear
آج قسمتي از تاير مي باشد که در تماس مستقيم با سطح جاده است.آج ساخته شده از لايه ضخيم از لاستيک است و قطع کردن و محافظت از لاشه يا قسمت داخلي تاير بر عهده آن است. امروزه ضريب اصطحکاک جاده با توسعه آج تاير در الگوهاي مختلف توليد آن افزايش يافته است .
سال 1920 افزايش توسعه مواد سازنده لاستيک
افزايش محبوبيت صنعتي لاستيک مصنوعي اتومبيل ها در اواخر سال 1913،هندي فورد معرف اولين نوار نقاله خط مونتاژ در جهان بود .در سال 1931 شرکت آمريکايي دوپونت موفق به توليد صنعتي لاستيک مصنوعي شد. اين توسعه به صنعت لاستيک اجازه داد (که در ابتدا وابسته به لاستيک طبيعي بودند) تا بتوانند مقدار توليد و کيفيت تاير ها را افزايش دهند و اين نقطه عطفي بود در توليد تاير .
سال 1923 balloont tire
تايرهاي بالون دار نوعي از تاير هاي کم فشار است که در انواع مختلفي از اتومبيل ها استفاده مي شد و براي افزايش تماس خود با سطح جاده داراي فشار هواي داخلي کمي بوده است.
توسعه ساختار تاير 1940
توسعه ساختاري لاستيک و ماشين جهت صرفه جويي در مصرف سوخت
با توجه به افزايش قيمت جهاني نفت و ايجاد شوک حاصل از افزايش قيمت سوخت کارخانجات توليد اتومبيل و تاير، سهمي در کم کردن وزن کلي ماشين و تاير در جهت صرفه جويي سوخت داشتند که با توسعه روش هاي ساخت در سال 1903 تاير هاي بدون تيوب را اختراع و توليد کردند در نتيجه کاهش وزن بطور قابل توجهي به صرفه جويي در سوخت کمک مي کند.
1947 تاير هاي تيوبلس
1949 تاير هاي سيمي
اولين تاير راديال در سال 1950 اختراع و توليد گرديد.منظور از تاير راديال جهت قرارگيري لايه ها و صفحه هاي سيمي آن است که بر خلاف تاير هاي باياس قديمي که صفحات و لايه هاي تاير در آن بصورت مورب قرار مي گرفت در تايرهاي سيمي اين صفحات بصورت عمودي بروي هم قرار مي گيرد که باعث تماس يکنواخت تر سطح آج تاير با سطح جاده مي شود و در نتيجه ثبات در رانندگي و مصرف سوخت کمتر به خصوص در سرعت هاي بالا را منجر مي شود .
سال 1970 افزايش ايمني تايرها
تاير هاي پنچر رو (ران فلت) در سال 1979 اختراع و توسعه داده شد .اين تحول به اتومبيل ها اجازه مي داد که بدون استفاده از تاير هاي جايگزين و با ايمني بالايي به حرکت خود تا 80کيلومتر ادامه دهد.
1980
تاير هاي ران فلت در صورت ايجاد سوراخ و بريدگي در بدنه که به دليل برخورد با موانع يا سايش ايجاد مي شوند، در هنگام رانندگي به دليل داشتن لايه داخلي ضخيم و مقاوم مي تواند بدون هيچ گونه خطري و با حفظ ايمني کامل براي راننده به حرکت خود ادامه دهد.
افزايش عملکرد
2000 توسعه سازگاري لاستيک و محيط زيست.
با افزايش علاقه عمومي به حفظ محيط زيست و توليد ماشين هاي سازگار با محيط زيست مانند اتومبيل هاي هيدروژني و الکتريکي بر اين اساس صنعت لاستيک نيز در همين راستا بر توليد محصولاتي که حداقل مصرف سوخت را دارند ودر نتيجه به حفاظت از محيط زيست کمک مي کند روي آورد.و همچنين تايرهايي توليد کردند که داراي قابليت بازيافت قسمت اعظم محصول، بعد از استفاده از تاير مي باشد.
منبع: ترجمه و برگردان مقاله به فارسی توسط سایت www.tirestore.ir (فروشگاه اینترنتی تایر استور) استفاده از مطالب فوق با ذکر منبع بلا مانع است.