بازاریابی سبز چیست؟
بازاریابی سبز یک فرصت طلایی است. بازاريابي سبز يا محيطي،شامل تمام فعاليتهايي است كه براي ايجادو تسهيل مبادلات به منظور ارضاي نيازها وخواسته هاي بشري طراحي ميشود به طوريكه اين ارضا نيازها وخواسته ها با حداقل اثرات مضر و مخرب روي محيط زيست باشند .
بازاریابی سبز توسعه و ترویج محصولات و خدماتی رابرعهده داردکه خواسته ها و نیازهای مشتری را در خصوص کیفیت، عملکرد، قیمت گذاری مط ...
بازاریابی سبز
بازاریابی سبز چیست؟
بازاریابی سبز یک فرصت طلایی است. بازاريابي سبز يا محيطي،شامل تمام فعاليتهايي است كه براي ايجادو تسهيل مبادلات به منظور ارضاي نيازها وخواسته هاي بشري طراحي ميشود به طوريكه اين ارضا نيازها وخواسته ها با حداقل اثرات مضر و مخرب روي محيط زيست باشند .
بازاریابی سبز توسعه و ترویج محصولات و خدماتی رابرعهده داردکه خواسته ها و نیازهای مشتری را در خصوص کیفیت، عملکرد، قیمت گذاری مطلوب وراحتی، بدون واردکردن آسیب به محیط زیست برآورده می سازد.
ازجمله فشارهاي بيروني که باعث سبزبودن ميشوند ميتوان موارد زير را نام برد:
1- ارضاي تقاضاي مصرفکنندگان
امروزه شرکتهاو سازمانها مجبورند به خاطر ارضاي نيازهاي مشتريان وعمل به مسئوليت اجتماعي وحمايت ازحقوق مصرفکنندگان، مسائل مربوط به حفظ محيط زيست رادرفعاليتهاي خود جاي دهند. مثلا مکدونالد نمونه بارزي است که به خاطر حمايت ازحقوق مصرفکنندگان وارضاي تقاضاي آنهاترکيب بسته بنديهاي خودراعوض کرده است.
2- واکنش نسبت به اقدامات رقبا
هنگامي که يک شرکت درتوليد محصولاتش ملاحظات زيست محيطي رامد نظر قرار ميدهد، شرکتهاي ديگر بايستي استراتژيهاي خودرادر توليد محصولاتشان تغيير دهند و تدابيري رادر راستاي سبز شدن اتخاذ کنند زيرا درغيراين صورت سهم بازارشان را از دست خواهند داد.
3- دخالت روزافزون دولت
درکشورهاي مختلف دولتهابراي حفظ محيط زيست سالم از راههاي مختلف استفاده مي کنند. مثلاً درآمريکا سازمان محيط زيست قوانيني رادرراستاي حفظ محيط زيست تدوين کرده است
4- افزايش آلودگي محيط زيست
باتوجه به آلوده ترشدن محيطزيست، شرکتها بايستي براي جلوگيري از اين امر در راستاي نهضت سبز وبازاريابي سبز گام بردارند. آلودگي محيط زيست باعث شده است که فشارهاي اجتماعي ازجانب مصرفکنندگان، خطمشيهاي دولت وشرکتها رابه سوي سبزشدن تغييرجهت دهند. ازجمله شرکتهايي که به علت فشارهاي اجتماعي تغييراتي رادرخطمشيهايش ايجادکرده شرکت اکسون بزرگترين شرکت خطوط انتقال نفت است. اين شرکت دراثرفشارهاي اجتماعي تغييراتي درخطمشيهاي خودايجادکرد و يک مؤسسه حمايت ازمحيط زيست ودو پارک محلي در کامرون ساخت.
همچنین عوامل درونی زیادی نیزوجود دارد که ب رشرکتها فشار می آورند تا فعالیتهای سبزرابه اجرا بگذارندکه برخی ازآنهاعبارت است از:
1- عامل هزینه
بدین معناکه سبزبودن میتواند به کارایی بیشتر منافع وصرفه جوییهای مالی منجر شود.
2- فلسفه شرکت
زمانیکه شرکت هابه اهداف محیطی هماننددیگراهداف شرکت اهمیت میدهند ومسائل محیطی رادرفلسفه شرکت میگنجانند، بحث سبزبودن بااستراتژیهای شرکت گره میخورد.
3- ایجاد موضع رقابتی در بازار
شرکتهایی که مسائل محیطی رادر فرایندهای بازار یابی وتولید محصول درنظر دارند نسبت به رقباموضع رقابتی برای خودایجادمی کنند.
دربازاريابي سبز،مفاهيم سبزديگري وجودداردازجمله:
- محصول سبز
- قیمت سبز
- ترویج وتبلیغ سبز
- مکان سبز
- مصرف کنندگان سبز
- توليد سبز
- حسابداري سبز
مزیتهای بازاریابی سبز
رفتن به سمت سبزشدن مزیتهای زیر رادربر دارد :
1.باعث بهبود کارایی منابع می شود، بنابراین باعث کاهش هزینه درساختارشرکت می شود وموضع رقابتی شرکت را نسبت به رقبابهبودمی بخشد .
2.سبزبودن شرکت را قادر می سازد که از طریق ارائه محصولات جدید در بازارهای جدیدی اارائه مزیتهای اضافی برای محصولات جاری،خودرا از رقبا برجسته ترجلوه دهد . این امر باعث خواهد شد که ارزش شرکت برای مشتریان افزایش یابدووفاداری مشتری راافزایش داده ودرنهایت سودآوری افزایش خواهد یافت.
منبع : کلاس های استادان گرامی جناب آقای مهندس محسنی و جناب آقای مهندس کرمی
نویسنده مقاله : مصطفی رجبی