انواع Business Modelهای تحت وب
Business Modelهای تحت وب به شیوههای گوناگون دستهبندی میشوند. یکی از این دستهبندیها که از معروفیت و محبوبیت بیشتری هم برخوردار است، دستهبندی آقای مایکل راپا میباشد. از دید آقای مایکل راپا Business Modelهای اینترنتی را میتوان به دستههای زیر تقسیم نمود:
واسطهگری (Brokerage) مثل: ebay, paypal, amazoتبلیغات (Ad ...
انواع مدل های کسب و کار تحت وب
انواع Business Modelهای تحت وب
Business Modelهای تحت وب به شیوههای گوناگون دستهبندی میشوند. یکی از این دستهبندیها که از معروفیت و محبوبیت بیشتری هم برخوردار است، دستهبندی آقای مایکل راپا میباشد. از دید آقای مایکل راپا Business Modelهای اینترنتی را میتوان به دستههای زیر تقسیم نمود:
واسطهگری (Brokerage) مثل: ebay, paypal, amazo
تبلیغات (Advertising) مثل: yahoo, google, overture
داده محوری (Infomediary) مثل: Cool Saving, Double Click
تجاری (Merchant) مثل: Amazone, Barners& Noble
تولیدی (Manufacturer) مثل: Dell, BMWFilms
همکاری (Affiliate) مثل: Amazone, Pay.per.click
جامعهای (Community) مثل: Orkut, Red Hat
عضویت (Subscription) مثل: Listen, Classmaster
کاربردی (Utility) مثل: Slash dot
در ادامه به شرح و بسط هر کدام از مدلهای فوق میپردازیم.
شرح انواع Business Modelهای تحت WEB
Brokerage Model
در این مدل واسطهگران بازارساز هستند و این دلالها هستند که باعث میشوند تا خریداران و فروشندگان به یکدیگر معرفی شده و امکان مبادله و معامله سادهتر شود. از جمله این روشها میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
Marketplace Exchange
Buy/Sell Fulfillment
Demand Collection System
Auction Broker
Transaction Broker
Distributor
Search Agent
Virtual Marketplace
Advertising Model
توسعه یافته مدل قدیمی Media Broadcasting میباشد. در این حالت Broadcaster یا همان وب سایت محتویاتی را فراهم میکند که عموما رایگان هم هستند. و یا سرویسی مانند E-mail, IM, Blog و ... را به همراه پیامهای تبلیغاتی ارائه مینماید. در این حالت تبلیغات منبع اصلی درآمد محسوب میشود. Broadcaster خود میتواند یک تولید کننده محتوا و یا توزیع کنندهی محتوا باشد که توسط دیگران و در جایی دیگر تولید شده باشد. این مدل وقتی خوب کار میکند که حجم ترافیک ورودی مراجعهکننده زیاد و یا خیلی خاص باشد. از انواع آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
Portal
Classifieds
User Registration
Query-based Paid Placement
Contextual Advertising / Behavioral Marketing
Content-Targeted Advertising
Intromercials
Ultramercials
Infomediary Model
دادهها در مورد مشتریان و عادات مصرف آنها بسیار ارزشمند است. به ویژه اگر این دادهها به شکل دقیق و آنالیز شده باشد. در این مدل به روشی اطلاعات مشتریان و روش مصرف آنها جمعآوری، تحلیل و سپس فروخته میشود. از انواع آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
Advertising Networks
Audience Measurement Services
Incentive Marketing
Metamediary
Merchant Model
خردهفروشان و عمده فروشان خدمات و محصولات میتوانند اقدام به فروش خدمات و محصولات خود کنند. ممکن است فروش بر اساس لیست کردن قیمتها و یا برگزاری مزایده و یا ارسال کاتالوگها باشد. از انواع این مدل میتوان موارد زیر را خاطر نشان کرد.
Virtual Merchant
Catalog Merchant
Click and Mortar
Bit Vendor
Manufacture Model
به یک تولیدکننده این امکان داده میشود که به کمک وب سریعتر به خریداران برسد و کانالهای توزیع خود را فشردهتر سازد. این مدل میتواند مبتنی بر کارآیی، بهینهسازی،اصلاح خدمات به مشتری و ... باشد. از انواع این مدل موارد زیر قابل طرح است.
Purchase
Lease
License
Brand Integrated Content
Affiliate Model
در مقابل Portalهای عمومی که هدف در آنها جذب ترافیک بالای مشتریان میباشد، در این روش هدف جذب و فراهم نمودن فرصت خرید در جاهایی است که کاربران مشغول وبگردی و یا مرور وب هستند. در این روش هر سایتی که فکر میکند میتواند فرصت خرید برای دیگری را فراهم آورد، میتواند برای او تبلیغ کرده و در فروش او سهیم باشد. از انواع این مدل میتوان موارد زیر را یادآوری نمود.
Banner Exchange
Pay-per-click
Revenue Sharing
Community Model
دلیل منطقی وجود Community Model بر پایه شرافتمندی کاربران استوار است. کاربران سرمایهگذاری زیادی از نظر احساسات و زمان انجام میدهند. در این حالت درآمد ناشی از فروش محصولات یا خدمات اشتراکی میباشد. گاهی نیز سرویسهای پیشرفته فروخته شده و یا تبلیغات مبتنی بر متن نیز انجام میشود. از انواع این مدل میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
Open Source
Open Content
Public Broadcasting
Social Networking Services
Subscription Model
کاربران به شکل متناوب (روزانه، هفتگی، ماهیانه و یا سالیانه) برای عضویت در یک سایت و استفاده از امکانات آن شارژ میشوند. البتهدراینمدلمیتوانخدماتمعمولیرا رایگان ارائه کرد و فقط بابت خدمات ویژه و خاص کاربران را شارژ نمود. از انواع این مدل موارد زیر را میتوان نام برد.
Content Services
Person-to-Person Networking Services
Trust Services
Internet Services Providers
Utility Model
در این مدل یک سرویس برای کاربران فراهم میشود که بر اساس میزان استفاده هر کاربر از آن سرویس، پولی دریافت میشود. انواع آن عبارتند از:
Metered Usage
Metered Subscriptions
منبع: http://www.digitalenterprise.org/models/models.html