آرامش سفر مجری تورهای طبیعتگردی و تور یکروزه
مجله گردشگری
بهترین تورهای خارجی و خدمات اخذ ویزا را از سفیران گشت دریافت کنید
بهترین خدمات ویزا و تورهای داخلی و خارجی با آژانس نائیریکا سفر
خدمات اخذ ویزا
تور

آزمایش آلبومین چیست؟ و تشخیص مشکلات کبدی

10 / 10 از 7 کاربر
مرجع : آزمایش آلبومین بازدید : 613
درباره همه چیز » درباره سلامت و بهداشت » شنبه 25 تير 1401 در 1 : 12
آزمایش آلبومین، یکی از تست‌هایی است که برای بررسی مشکلات کبد یا کشف علت وقوع هرگونه علائم ناگهانی در هر یک از بخش‌های بدن، درخواست می‌شود. میزان آلبومین خون در یک فرد سالم، اندازه مشخصی دارد و با تغییر در میزان آن (کاهش یا افزایش این ماده) در خون فرد، علائم متفاوتی در بدن وی ایجاد می‌شود. در این مقاله، علاوه بر معرفی آزمایش اندازه‌گیری سطح آلبومین، به بررسی موارد دیگری از ...
آزمایش آلبومین چیست؟  و تشخیص مشکلات کبدی

آزمایش آلبومین چیست؟ و تشخیص مشکلات کبدی

آزمایش آلبومین، یکی از تست‌هایی است که برای بررسی مشکلات کبد یا کشف علت وقوع هرگونه علائم ناگهانی در هر یک از بخش‌های بدن، درخواست می‌شود. میزان آلبومین خون در یک فرد سالم، اندازه مشخصی دارد و با تغییر در میزان آن (کاهش یا افزایش این ماده) در خون فرد، علائم متفاوتی در بدن وی ایجاد می‌شود. در این مقاله، علاوه بر معرفی آزمایش اندازه‌گیری سطح آلبومین، به بررسی موارد دیگری از جمله نحوه تفسیر این آزمایش، علل و علائم افزایش میزان albumin در خون و تست‌هایی که برای سنجش این ماده به کار می‌رود نیز، خواهیم پرداخت.

آزمایش آلبومین چیست؟

پیش از اینکه در رابطه با آزمایش آلبومین صحبت کنیم، بهتر است ابتدا بدانیم که albumin چیست و چه وظیفه‌ای را در بدن ما بر عهده دارد؟ خون هر فرد سالم، ترکیبی از پلاکت، گلبول‌های قرمز و ماده‌ای به نام پلاسما است. این ماده، حدود ۵۶ درصد از کل حجم خون فرد را به خود اختصاص می‌دهد.

پلاسما، حاوی ۹۰ درصد آب به همراه ۱۰ درصد املاح است که این املاح، شامل انواع پروتئین‌ها، چربی، قند و... هستند. از آنجایی که این ماده در کبد تولید می‌شود، پزشکان، آزمایش تعیین سطح آلبومین را به عنوان یکی از ضروری‌ترین آزمایش‌ها و تست‌های بررسی سلامت کبد در نظر می‌گیرند.

آزمایش albumin

دلایل انجام آزمایش آلبومین

با توجه به علائم و وضعیت سلامتی فرد، ممکن است که پزشک درخواست این آزمایش را برای تعیین سطح آلبومین خون فرد داشته باشد. این آزمایش به دلایلی از جمله بررسی و غربالگری‌های کلیه و کبد، بررسی نحوه تغذیه در بیماران دارای شرایط خاص بالینی، اندازه‌گیری سطح آلبومین، بررسی عملکرد مناسب بدن برای انتقال مواد مغذی، داروها، ویتامین‌ها و هورمون‌ها یا بروز علائمی مانند زرد شدن پوست و چشم‌ها، احساس خستگی، کاهش وزن غیر طبیعی، تورم شکم، پا یا اطراف چشم، از سوی پزشک درخواست می‌شود.

نحوه تفسیر آزمایش آلبومین

میزان نرمال سطح آلبومین خون در زنان و مردان، بین ۳.۴ تا ۵.۴ گرم در هر دسی لیتر از خون است. هرگونه تغییر در میزان این ماده (کاهش یا افزایش) آن، نشانگر بروز اختلال خاصی در بدن است. از آنجایی که عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث تغییر سطح آلبومین خون شوند، لذا ضروری است که تفسیر این آزمایش صرفا توسط پزشک انجام شود.

علت بالا بودن آلبومین در خون

برخلاف باور بسیاری از افراد، بالا بودن سطح آلبومین خون، نشان‌دهنده مشکل چندان جدی در بدن نیست و در صورت بروز این وضعیت نیز، برطرف کردن آن با توصیه پزشک و در مدت کوتاهی، قابل انجام است. همچنین، نخوردن آب به مدت طولانی و بروز شرایط کم آبی (Dehydration) در بدن نیز، می‌تواند باعث افزایش سطح آلبومین در خون شود که با مصرف مایعات و همچنین تعدیل رژیم غذایی به سمت استفاده مناسب از موارد پروتئینی، می‌توان این میزان افزایش را تا حد زیادی جبران کند.

albumin چیست

علائم مرتبط با آلبومین بالا در خون

افزایش میزان آلبومین خون، ناشی از شرایط کم آبی یا مصرف بالای مواد غذایی حاوی پروتئین است. با افزایش این ماده در خون و با توجه به علت ایجاد کننده این وضعیت، علائم متعددی در فرد ایجاد می‌شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • خستگی
  • تورم بدن به ویژه پاها
  • درد یا هرگونه احساس ناراحتی در کبد
  • خشکی پوست
  • کاهش تعریق
  • کاهش دفعات ادرار
  • یبوست

تست‌های مرتبط با آزمایش آلبومین

علائم مختلفی می‌توانند باعث درخواست پزشک برای انجام آزمایش اندازه‌گیری سطح آلبومین خون شوند. این علائم، عمدتا بیانگر اختلال در کبد هستند و از این رو، به همراه آزمایش آلبومین، تست‌های کبدی مانند آزمایش AST، آزمایش ALT و سایر آزمایشات بررسی سلامت کبد نیز برای فرد درخواست می‌شود. علاوه بر این مورد، ممکن است که بخشی از علائم ایجاد شده، مرتبط با سایر بخش‌های بدن باشند و پزشک برای اطمینان از سلامت هر یک از این بخش‌ها، علاوه بر آزمایش تعیین سطح آلبومین خون، تست‌های دیگری مانند آزمایشات مربوط به سلامت کلیه، کم خونی و... را نیز درخواست نماید.

آلبومین خون

هومکا و آزمایش آلبومین در منزل

انجام آزمایش albumin، یکی از تست‌های معمول برای اطمینان از سلامت کلیه‌ها و کبد است. از آنجایی که این آزمایش معمولا در صبح انجام می‌شود، ممکن است که مراجعه به مراکز درمانی و آزمایشگاهی برای بسیاری از افراد در این ساعات ممکن نباشد. در این حالت، استفاده از خدمات آزمایشگاهی در منزل، می‌تواند علاوه بر فراهم کردن امکان نمونه گیری در زمان و مکان دلخواه بیماری، در هزینه‌ها و زمان ناشی از رفت و آمد به محیط‌های آزمایشگاهی نیز صرفه جویی خواهد کرد.

مجموعه سلامت هومکا، با در اختیار داشتن کادر متخصص، امکان دریافت نمونه خون برای آزمایش اندازه گیری سطح آلبومین یا سایر آزمایشات را در مکان و زمان مورد نظر شما فراهم می‌کند. آزمایش آلبومین، مانند تمامی آزمایش‌های مجموعه هومکا، تحت پوشش خدمات بیمه پایه و تکمیلی است. در صورتی که در استان تهران یا یکی از شهرهای تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، اهواز، قزوین و تبریز سکونت دارید، می‌توانید برای استفاده از خدمات آزمایش در منزل، با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه فرمایید.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
*

دیگر مطالب

آزمایش آلبومین چیست؟  و تشخیص مشکلات کبدی

آزمایش آلبومین چیست؟ و تشخیص مشکلات کبدی

آزمایش آلبومین، یکی از تست‌هایی است که برای بررسی مشکلات کبد یا کشف علت وقوع هرگونه علائم ناگهانی در هر یک از بخش‌های بدن، درخواست می‌شود. میزان آلبومین خون در یک فرد سالم، اندازه مشخصی ...
معرفی عطر و ادکلن ژک ساف

معرفی عطر و ادکلن ژک ساف

ژک ساف پاریس نامی است که شرکت الیزه کیش برای مجموعه ی عطر و ادکلن خود انتخاب کرده است. شرکت ایرانی الیزه کیش در سال 2001 فعالیت خود را در زمینه ساخت عطر آغاز کرد.شرکت موفق ایرانی الیزه کیش واقع در منط ...
ماسک صورت لایه بردار

ماسک صورت لایه بردار

پوست صورت در دوره‌های مختلف نیاز به باز سازی و جوان سازی دارید. به این منظور ابتدا بهتر است سلول‌های مرده از سطح پوست جدا شوند تا سلول‌های جوان بازسازی کنند و جای سلول‌های مرده را ...
نکته آرایشی برای فر مژه

نکته آرایشی برای فر مژه

برای بهتر فر شدن مژه‌ها از فر مژه به این ترتیب استفاده کنید ابتدا نوک مژه‌های خود را با فر مژه بگیرید بعد به‌آرامی فر مژه را به سمت بالا ببرید. این گونه اثر فر شدن دو برابر می‌شود ...