آرامش سفر مجری تورهای طبیعتگردی و تور یکروزه
مجله گردشگری
بهترین تورهای خارجی و خدمات اخذ ویزا را از سفیران گشت دریافت کنید
بهترین خدمات ویزا و تورهای داخلی و خارجی با آژانس نائیریکا سفر
خدمات اخذ ویزا
تور

پاموک کاله در آنتالیا رقیب باداب سورت ایران

10 / 10 از 1 کاربر
مرجع : آسمان خبر بازدید : 2738
درباره همه چیز » تور و گردشگری » اخبار روزانه » دوشنبه 6 ارديبهشت 1395 در 0 : 10
هر دو جزو نادرترین حوضچه های آب شور جهان هستند، اما قوانین نگهداری آن کجا و حفاظت از این یکی کجا.«در هر دو محدودیتی برای ورود به حوضچه ها وجود ندارد، اما آنجا می‌دانند نباید با کفش وارد شوند و اینجا با کفش که چه عرض کنم، اصرار دارند با کامیون و تریلی و دوچرخه وارد حوضچه هایش شوند.»شش ماه ورود به این حوضچه‌ها را ممنوع کردند، اما انگار فایده‌ای نداشت و مجبور شدند دسترسی به ...
پاموک کاله در آنتالیا رقیب باداب سورت ایران

پاموک کاله در آنتالیا رقیب باداب سورت ایران

هر دو جزو نادرترین حوضچه های آب شور جهان هستند، اما قوانین نگهداری آن کجا و حفاظت از این یکی کجا.

«در هر دو محدودیتی برای ورود به حوضچه ها وجود ندارد، اما آنجا می‌دانند نباید با کفش وارد شوند و اینجا با کفش که چه عرض کنم، اصرار دارند با کامیون و تریلی و دوچرخه وارد حوضچه هایش شوند.»

شش ماه ورود به این حوضچه‌ها را ممنوع کردند، اما انگار فایده‌ای نداشت و مجبور شدند دسترسی به آن را دوباره آزاد کنند، چون انگار نه انگار ممنوعیتی حاکم شده بود. حرف از «باداب سورت» است، دومین چشمه‌ پلکانی تراورتنی آب شور جهان که نسبت به رقیب آهکی‌اش در جنوب غربی ترکیه، اوضاع چندان خوبی ندارد، البته نه از منظر جاذبه، بلکه از نظر حفاظت.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، «پاموک کاله» که «قَلعه سپید پنبه‌ای» خوانده می‌شود، در جنوب غرب ترکیه است و دو ساعت با آنتالیا فاصله دارد. در تمام آژانس‌های ترکیه سفر به پاموک کاله حتما پیشنهاد می‌شود. نرخ تورهای آن نیز در دسته ارزان‌ها نیست، اما مسافران به محض آنکه می‌شنوند قرار است در این سفر تنی به چشمه‌های آب گرم با خاصیت شفابخش بسپارند، حتما راهی آنجا می‌شوند. مشتاقان قلعه سپید کمتر از حوضچه‌های سرخ و نارنجی باداب‌سورت نیستند، اما قوانین ورود به آن به نسبت سخت‌تر است.

در اطراف "پاموک کاله" پیش از آن که ثبت جهانی شود، هتل و جاده‌ای در دامنه کوه ساخته شده بود که البته این بلا هنوز بر سر باداب سورت ایران نازل نشده است. آن زمان تردد موتور و دوچرخه اطراف حوضچه‌های پاموک کاله آزاد بود، آن چنانکه باداب سورت همچنان شاهد بدتر از آن است، اما بعد از آن که این حوضچه‌های آب شور در فهرست جهانی یونسکو ثبت شدند، شرایط حفاظتی و قوانین تردد تغییر کرد، تا آنجا که تمام هتل‌های ساخته شده در نزدیکی حوضچه‌ها، تخریب و تردد وسایل نقلیه در محدوده آن ممنوع شد.

حدود یک دهه است قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای حفظ بقای این پدیده شگفت‌انگیز اعمال می‌شود. ورود به حوضچه‌ها با کفش و راه رفتن روی پلکان‌های جوان‌تر و شکننده‌تر، ممنوع است. این تذکر مدام داده می‌شود که اینجا یک سایت جهانی است و باید قوانین آن رعایت شود.

 رقیب باداب سورت در آنتالیا

 بنابر اظهارات گردشگرانی که به پاموک کاله رفته‌اند، ماموران زیادی در مسیر منتهی به حوضچه‌ها که در ارتفاع واقع شده و همچنین در حریم آن مستقر هستند. با این حال ورود به حوضچه‌ها با حفظ ضوابط ممنوعیتی ندارد، باور دیرینه مردم بر آن است که حمام کردن در این حوضچه‌ها خاصیت شفابخشی دارد.

این مکان علاوه‌بر اینکه توسط دولت ترکیه حفاظت می‌شود، در فهرست آثار طبیعی اروپا ثبت شده و اتحادیه اروپا سالانه بودجه‌ای برای حفاظت از این منطقه در نظر می‌گیرد.

 سرنوشت حوضچه نادر در ایران، اما به گونه‌ای دیگر رقم خورده است. تملک اراضی باداب سورت در استان مازندران با اداره منابع طبیعی است، اما حفاظت از آن به عهده اداره میراث فرهنگی و گردشگری این استان گذاشته شده که در آخرین تصمیم حفاظتی نیز ورود بازدیدکنندگان به آن برای شش ماه ممنوع شد که به ادعای محلی‌ها و راهنمایان تور، این دستور چندان جدی گرفته نشد.

مسؤولان گردشگری استان مازندران راه نجات باداب سورت را واگذاری تملک آن از اداره منابع طبیعی به میراث فرهنگی می دانند، چون معتقدند اگر پروسه واگذاری باداب سورت کامل شود، تغییرات مثبتی اتفاق خواهد افتاد. سرمایه‌گذاری تعیین می‌شود که مسیر دسترسی و امکانات رفاهی و بهداشتی لازم را ایجاد و راهنما و نگهبان مستقر می‌کند و کمپ اقامتی می‌سازد.

باداب سورت در آنتالیا

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
*

دیگر مطالب

روز جهانی عکاسی

روز جهانی عکاسی

روز جهانی عکاسی در جامعه جهانی  تاریخ 18 آگوست هر سال به نام روز عکاسی ثبت شده است. به این بهانه این روز را به ثبت کنندگان وقایع زیبا و حوادث و... تبریک عرض می نماییم. مخصوصا از عکاسا ...
پاموک کاله در آنتالیا رقیب باداب سورت ایران

پاموک کاله در آنتالیا رقیب باداب سورت ایران

هر دو جزو نادرترین حوضچه های آب شور جهان هستند، اما قوانین نگهداری آن کجا و حفاظت از این یکی کجا.«در هر دو محدودیتی برای ورود به حوضچه ها وجود ندارد، اما آنجا می‌دانند نباید با کفش وارد شون ...
دانلود تقویم 98

دانلود تقویم 98

با سلام به دوستان و همراهان همیشگی طبق قول سال گذشته در این پست تقوم 95 را در طرح های مختلف برای شما عزیزان آماده نموده ایم. البته تقویم رسمی 95 که شامل مناسب ها می باشد در روزهای آینده به ...
کد تلفن شهر ها

کد تلفن شهر ها

فهرست کد تلفن شهرستانهای کشور    پيش شماره تلفن شهرستانها (مرتب شده بر اساس نام شهرها)               نام شهر     &nb ...